وزارت خارجه آمریکا: ایران با هدف ایجاد هرج‌ومرج در امور داخلی کشورها دخالت می‌کند


آ

مورگان اورتیگاس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه 4 نوامبر 2019 گفت، ایران با هدف ایجاد هرج و مرج در امور داخلی کشورهای منطقه دخالت می‌کند.

مورگان اورتیگاس سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه‌های«العربیه» و «الحدث» گفت مهم است که چهلمین سالروز به گروگان گرفته شدن دیپلمات‌های آمریکایی گرامی داشته شود، او این واقعه را «دوره سیاهی در تاریخ وزارت خارجه آمریکا» عنوان کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت که این وزارتخانه مراسم گرامی‌داشت سالروز به گرگان گرفته شدن دیپلمات‌های آمریکایی در ایران را با حضور ربوده شدگان و خانواده‌های آنها برگزار می‌کند و افزود: «از ایران می‌خواهیم تا اتباع آمریکایی بازداشت شده در این کشور را آزاد کند».

او در ادامه گفت که دولت آمریکا تلاش‌های پشت‌پرده‌ای را برای آزادسازی زندانیان این کشور در ایران انجام می‌دهد و افزود: «همه تلاش‌های‌مان را به کار خواهیم گرفت تا هر گروگان آمریکایی را آزاد کنیم».

مورگان اورتیگاس درباره تحولات عراق نیز گفت: «ما به چشم‌انداز صلح و دمکراسی در عراق پایبند هستیم».

او گفت: «از دخالت‌های ایران در سرکوب تظاهرکنندگان در عراق شوک زده نیستیم.. ایران به عنوان کشور حامی تروریسم در جهان.. با هدف ایجاد هرج و مرج در عراق، لبنان، سوریه، یمن و آفریقا دخالت می‌کند».

او همچنین افزود: «وقت آن فرا رسیده که ملت‌های منطقه با فعالیت‌های آزار دهنده ایران مقابله کنند».

در ارتباط با تظاهرات در لبنان اورتیگاس گفت: «رسیدن هر گونه تجهیزات نظامی به ارتش لبنان را به تاخیر نیانداخته‌ایم و به حمایت ارتش لبنان پایبند خواهیم ماند و این سیاست ما است».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به اظهارات مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده اشاره کرد که بر اهمیت شفافیت و مبارزه با فساد در لبنان تاکید کرده است.

اورتیگاس همچنین ضمن اشاره به کمک‌های نظامی 105میلیون دلاری آمریکا که به ارتش لبنان، افزود: «در کنار ملت لبنان خواهیم ایستاد و از تشکیل حکومتی امن، پایدار و شکوفا حمایت خواهیم کرد و این مهمترین چیزی است که تحقق آن در خاورمیانه را آرزوی می‌کنیم».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره کشته شدن ابوبکر البغدادی رهبر داعش، گفت: «داعش را شکست دادیم و دولت خلافت را نابود کردیم، اما همچنان بازماندگان گروه داعش را زیرنظر خواهیم گرفت که مبادا تهدیدی علیه خاکمان باعث شوند». او در ادامه تاکید کرد که جنگ با «داعش» به نسل‌های آینده نیز کشیده خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین ضمن اشاره به این‌که گروه داعش تعداد زیادی از مسلمانان و مسیحیان را در منطقه خاورمیانه هدف قرار داده است گفت: «ما متعهد به محافظت از سرزمین‌های‌مان هستیم، اما گناه داعش کشتن برادران مسلمان و مسیحی عرب‌مان است».

او همچنین اظهار داشت که ایالات متحده از نزدیک با سعودی‌ها در مبارزه با «تروریسم» همکاری کرده است و این (همکاری‌ها) را ارج می‌نهد.

درباره تحولات سوریه نیز سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اشاره کرد به این‌که دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور از باقی گذاشتن یگان کوچکی از نیروهای آمریکایی در شمال سوریه سخن به میان آورده است.

او در ادامه تاکید کرد، بسیار مهم است که چاه‌های نفت سوریه به دست داعش نیافتد. او همچنین تاکید کرد که داعش در گذشته از درآمدهای نفتی استفاده می‌کرد.