ادامه اعتراضات در لبنان… دانشجویان در سراسر کشور به معترضان پیوستند

با ادامه اعتراضات مردمی لبنان برای 22 روز متوالی، صدها دانشجو و دانش‌آموز لبنانی روز پنجشنبه 7 نوامبر در مناطقی از شمال و جنوب این کشور از جمله بیروت ، حاصبیا، نبطیه بعلبک ، المتن ، الشویفات، عکار ، البترون، جبیل و صیدا دست به تظاهرات زدند.

به گزارش خبرگزاری ملی لبنان، شمار زیادی از دانشجویان این کشور در مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش در بیروت تحصن کرده و جاده اصلی را به طور کلی مسدود کرده‌اند.

در همین حال تعدادی از معترضین با تحصن در مقابل ساختمان‌های بانک‌ها و امکانات عمومی در طرابلس، از کارمندان خواسته‌اند تا دفاتر خود را ترک و به آنها بپیوندند، بیشترین تجمع در مقابل شعبه بانک مرکزی لبنان در بیروت بوده است.

معترضان همچنین با تجمع مقابل اداره آب و برق شمال لبنان، وزارت آموزش و پرورش و تعداد از بانک‌ها و دیگر نهادها و موسسات دولتی خواستار مشارکت کارمندان، کارگران و همه دانشجویان در کارزار مبارزه علیه طبقه سیاسی این کشور شدند.
تجمع در مقابل ساختمان دیوان محاسبات

در همین حال گروه «برای حقم» در بیست ودومین روز اعتراضات لبنان خواهان مشارکت در تحرک مردمی در قالب ادامه تظاهرات روز پنج شنبه امروز در برابر دیوان محاسبات در منطقه القطاری بیروت شد تا بدین ترتیب لزوم فعال سازی نقش این دیوان در به جریان انداختن شکایات و پرونده های مهم و محاکمه مسئولان حیف و میل اموال عمومی مورد تاکید قرار بگیرد .

از سوی دیگر به گزارش آژانس ملی رسانه‌ها ، اعتصاب عمومی در تمامی مدارس دولتی وخصوصی بویژه در شهر صیدا در جنوب لبنان تا روز یکشنبه ادامه خواهد یافت تا از این طریق فشار لازم در راستای تشکیل کابینه ملی انتقالی برای عملی کردن خواسته های تظاهر کنندگان اعمال شود .

این در حالی است که تظاهر کنندگان شهر طرابلس بعد از تجمع انبوه چهارشنبه شب در میدان النور و سر دادن شعار علیه فساد و مفسدین، خواهان مشارکت در کمپین برچیدن عکس های کلیه سیاستمداران این شهر در روز پنجشنبه شدند.
دیوان محاسبات چیست؟

دیوان محاسبات در واقع دادگاه اداری ویژه دستگاه قضائی مالی است که وظیفه‌اش پاسداری از اموال عمومی واموال سپرده گذاری شده در خزانه از طریق نظارت بر نحوه استفاده از این اموال و میزان انطباق آن با قوانین ومقررات لازم الاجراء ، قضاوت در مورد درستی و قانونی بودن معاملات و محاسبات و محاکمه مسئولان بخاطر مخالفت با قوانین و مقررات مربوطه می باشد

دیوان محاسبات مستقیما در ارتباط با نخست وزیر بوده و مرکز آن در بیروت واقع شده است. این دیوان مرکب از قضات وناظران و حسابرس‌ها و کارمندان اداری است که دادستانی مستقلی برای خود دارد.
فراخوان برای تحصن‌های فرا گیر از سوی دانشجویان و دانش‌آموزان

صدها تن از دانش آموزان و دانشجویان چهارشنبه دیروز در مناطق مختلف در برابر مدارس و دانشگاه ها و وزارت اموزش و پرورش در بیروت تحصن کردند و عملا تصمیم این وزارت خانه در مورد از سرگیری تدریس در همه مقاطع را به چالش طلبیدند. همچنین صدها تظاهر کننده در مناطق گوناگون نیز در مقابل ساختمان وزارت خانه‌ها و ادارات و نهادهای دولتی از قبیل وزارت دارائی و دادگستری و شرکت ارتباطات و سازمان برق لبنان تحصن کردند.

لبنان از 17 اکتبر شاهد تحرکات مردمی بی سابقه‌ای با پیش زمینه خواسته های معیشتی بوده که با بستن مدارس و نهادها و بانک‌ها و دانشگاه ها در دو هفته نخست این تحرک در محکوم کردن تمامیت طبقه سیاسی لبنان، کشور عملا فلج گردید .

سعد حریری نخست وزیر در اثر فشار افکار عمومی مجبور به استعفا در 29 اکتبر گردید اما تاخیر در آغاز رایزنی‌های لازم الاجرای پارلمانی برای معرفی نخست وزیر جدید‌، خشم معترضان را برانگیخته است.

تظاهر کندگان خواهان تشکیل کابینه تکنوکرات از بیرون از طبقه سیاسی کنونی و برگزاری انتخابات زود‌رس و تصویب قوانین برای باز گرداندن اموال به غارت رفته و مبارزه بافساد هستند.