ادامه تظاهرات در عراق… 10 کشته و ده‌ها زخمی در بغداد و بصره

خبرگزاری رویترز روز جمعه 8 نوامبر 2019 اعلام کرد، با ادامه تظاهرات در عراق و شدت یافت خشونت‌ها در این کشور نیروهای امنیتی دست‌کم 6 تن از تظاهر کنندگان را در بغداد و چهار تن دیگر از معترضان را در بصره را به قتل رساندند.

از سوی نیروهای امنیتی عراقی طرف‌هایی را که از آنها با عنوان «منحرف» یاد کرده‌اند را مسئول تیراندازی به سوی مردم و نیروهای امنیتی در بصره عنوان کرده است.

همچنین با ادامه تظاهرات گسترده برای سیزدهمین روز متوالی و تجمع هزاران تن از مردم در وسط بغداد پایتخت، منابع بیمارستانی عراقی گفتند 35 تن در درگیری‌های نزدیک به «پل شهدا» در بغداد زخمی شدند.

در اولین واکنش به کشته شدن 4 تن از تظاهرکنندگان در شهر بصره هنگام تلاش نیروهای امنیتی برای متفرق ساختن تظاهرکنندگان متحصن، تلویزیون عراق به نقل از سخنگوی رسمی فرمانده کل گزارش داد که گفته «طرف‌هایی منحرف» با اسلحه جنگی به سوی تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی در استان آتش گشوده‌اند.
او در این‌باره توضیح داد:« طرف‌های منحرفی که برای بر هم زدن امور تلاش می‌کنند باعث کشته شدن و مجروحیت تعدادی از شهروندان در بصره شده‌اند».

از سوی دیگر و پس از آنکه فرمانده عملیات بغداد پنجشنبه تاکید کرد که فرمان‌هایی برای بازداشت نیرویی که برای متفرق کردن تظاهرکنندگان در خیابان رشید بغداد تیراندازی هوایی کرده صادر شده است پلیس و منابع پزشکی یادآور شدند که نیروهای امنیتی عراقی با شلیک گلوله‌های جنگی دستکم 6 تن از تظاهرکنندگان را در وسط بغداد پایتخت کشتند.

در جنوب عراق نیز مسئولان بندر ام القصر گفتند که ده‌ها تن از تظاهر کنندگان لاستیک‌ها را به آتش کشیده و ورودی این بندر را بسته و از ورود کامیون‌های انتقال دهنده مواد غذایی و واردات حیاتی پس از چندین ساعت از ازسرگیری عملیات ممانعت کردند.

منابع پلیس گزارش دادند که نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگانی که بعد از ظهر روز پنجشنبه در ساختمان دولتی محلی تجمع کردهاند از گلوله جنگی و گاز اشک‌آور استفاده کردند.

سپهبد ستاد قیس المحمداوی در این‌باره به «العربیه» گفت که پرونده ربوده شدگان و تظاهرکنندگان مورد پیگیری واقع شده و نتایج آن اعلام خواهد شد.

او همچنین توضیح داد که کاربرد یکی از انواع گازهای اشک‌آور به کار رفته علیه تظاهرکنندگان متوقف شد و به گفته او 26 تن از «آشوب‌گران» در نزدیکی پل ها در بغداد دستگیر شدند. او همچنین %95 تظاهرکنندگان را تظاهرکنندگانی مسالمت‌جو عنوان کرد.

او همچنین گفت که نیروهای امنیتی از سوی بعضی از افراد نفوذی مورد حمله واقع شده‌اند.

او افزود:«ده‌ها تن از زخمیشدگان از میان نیروهای امنیتی هستند».

المحمداوی همچنین اعلام کرد که به میدان تحریر حمله نخواهد شد از تظاهرکنندگانی که در آن تجمع کرده‌اند محافظت شده و پل شهدا نیز مجددا باز شد.
افراد امنیتی نقاب‌پوش

فرمانده عملیات بغداد همچنین توضیح داد که عناصر نقاب‌پوش بر روی پل‌ها از نیروهای امنیتی وابسته به دو وزارتخانه دفاع و کشور و افراد ضد شورش هستند.

او افزود:« طرف‌هایی هستند که خواهان برخورد با نیروهای امنیتی در نزدیکی موانع امنیتی هستند».
از دست رفتن فرصت‌های کاری

از سویی عادل عبدالمهدی، نخستوزیر عراق روز پنجشنبه 7 نوامبر 2019 در یک سخنرانی تلویزیونی تاکید کرد که تعطیلی پروژه‌ها در این کشور، هزاران فرصت شغلی را از بین خواهد برد.

نخست وزیر عراق در سخنرانی که از تلویزیون ملی این کشور پخش شد، گفت که دولتش علیرغم همه تحولات اخیر به کار خود ادامه خواهد داد. اشاره عبدالمهدی به اعتراضات مردمی گسترده‌ای است که از اول اکتبر در عراق آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

عبدالمهدی با تاکید بر اینکه دولتش راه‌حل‌هایی برای افزایش درآمدهای غیرنفتی دارد، گفت: «می‌کوشیم بودجه‌ای تهیه کنیم که توان مدیریت اقتصاد را داشته باشد.»
اقدامات خونین و خشونت‌بار

تظاهرات در عراق که از اوایل ماه اکتبر گذشته آغاز شد شاهد اقدامات خشونت‌بار خونینی بود.

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه ناارامی‌ها در عراق تاکنون به کشته شدن نزدیک به 280 تظاهر کننده منجر شد. این در حالی است که مقامات عراقی از یک هفته پیش از انتشار آمار رسمی مربوط به کشته شدگان خودداری می‌کنند.

شایان ذکر است که سازمان ملل متحد پیشتر پنجشنبه اعلام کرده بود که گزارش‌های وارده نشان از ادامه کاربرد گلوله‌های جنگی از سوی عناصر امنیتی عراق علیه تظاهرکنندگان دارد.

سازمان ملل متحد پیشتر در بیانیه‌ای خواستار آن شد تا طرف‌های عراقی مانع از ادامه خشونت‌ها شده و درباره حوادث اخیر این کشور تحقیقات شفافی را آغاز کنند.

سازمان ملل متحد همچنین خواستار گفت‌وگوهای جدی میان دولت عراق و تظاهرکنندگان برای پایان دادن به بحران این کشور شد.