اعتراضات هنگ‌کنگ؛ حمل‌ونقل مختل، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شدند


معترض هنگ‌کنگی با سپری که روی آن به چینی و انگلیسی نوشته شده «استاپ» (دست نگه دار) در «چاینیز یونیورسیتی»

در حالی‌که اعتراضات خشونت‌بار در هنگ‌کنگ به‌طور کم‌سابقه‌ای در کل هفته ادامه پیدا کرده، حمل‌ونقل در سطح شبه‌جزیره با اختلال روبه‌رو شده و مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شده‌اند.

اعتراضات پی‌در‌پی ماه‌های گذشته در منطقه ویژه اداری هنگ‌کنگ معمولا محدود به روزهای آخر هفته بود، هرچند در روزهای آخر هفته نیز گاه خشونت‌ها شدت گرفته و حمل‌ونقل عمومی مختل شده بود.

با این حال در روزهای گذشته، پس از شلیک مستقیم پلیس به یک معترض و آتش‌گرفتن یک فرد مخالف اعتراضات، بار دیگر خشونت بالا گرفته و اختلال در رفت‌وآمد و سیستم حمل‌نقل در شبه‌جزیره ۷.۵ میلیون نفری را به روزهای کاری وسط هفته کشانده‌است.

نیروهای پلیس ضد شورش روز گذشته در جریان درگیری در دانشگاه پلی‌تکنیک به شلیک گاز اشک‌آور روی آوردند. معترضان نیز اقدام به پرتاب کوکتل‌مولوتف، مواد آتش‌زای دست‌ساز و اشیای دیگر کرده‌اند.

دانشگاه چین در هنگ‌کنگ (چاینیز یونیورسیتی) کل کلاس‌های خود را تا آخر سال تعطیل کرده‌است.

شماری دیگر از دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی نیز از دانشجویان خواسته‌اند فعلا درس‌ها را به‌صورت آن‌لاین بخوانند و از حضور در مراکز آموزشی خودداری کنند. بنا بر گزارش‌ها دانشگاه‌ها در حال پی‌گیری اقداماتی جهت کوتاه‌کردن ترم‌ها هستند.

کلاس‌های مدارس و مهدهای کودک نیز فعلا به حال تعلیق درآمده‌اند.

شماری از زخمی‌های روزهای گذشته در وضعیت وخیم قرار دارند، از جمله فردی که معترضان او را به آتش کشیده‌اند، معترضی که هدف گلوله پلیس قرار گرفته و شهروند سالخورده‌ای که در جریان درگیری‌ها جسم سختی به‌ سرش خورده و در اغما است.

همزمان با این وقایع وضعیت حمل‌ونقل و رفت‌وآمد نیز در بسیاری از مناطق مرکز مالی آسیا با اختلال جدی روبه‌رو شده‌است.

معترضان می‌گویند قصد دارند رو به راهبرد تازه‌ای بیاورند و سیستم حمل‌ونقل را طی روزهای کاری هفته مختل کنند. دولت منطقه ویژه اداری از کارفرمایان خواسته تا حد ممکن در قبال ساعات کاری انعطاف نشان دهند.