اعتراض‌ها در شهرهای ایران پس از اعلام افزایش بهای بنزین

نیمه شب گذشته و بعد از اجرائی شدن مصوبه مربوط به افزایش بهای بنزین ،چند شهر ایران شاهد بروز اعتراض مردمی بود به طوری‌که شهروندان درصفوف طولانی خودروها از پر کردن بنزین با قیمت‌های جدید خوداری و خواستار لغو این مصوبه شدند.

بر اساس مصوبه شواری عالی اقتصاد ایران و شرکت ملی نفت، بهای هر لیتر بنزین معادل 3 هزار تومان ( نزدیک به 36 سنت ) تعیین شد در حالی که قبل از این برابر 1000 تومان ( حدود 12 سنت) بود .

بر اساس این مصوبه، دارندگان تاکسی و خودروهای شخصی به صورت محدود می‌توانند از سهمیه بنزین لیتری 1500 تومان استفاده کنند .
صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌ها

کاربران شبکه‌های اجتماعی ، عکس و کلیپ های زیادی را دست بدست کردند که نشان می‌دهد صدها تن از شهروندان در اصفهان ، اهواز و ارومیه در صوف طولانی پمپ بنزین‌ها منتظرند در حالیکه تعداد زیادی از نیروهای امنیتی و یگان‌های ضد اغتشاش نیز انتشار یافته‌اند.

شایان ذکر است ایران بدلیل اعمال تحریم‌ها با بحران اقتصادی بزرگی دست به گریبان است و دولت برای چاره جوئی، مبادرت به کاستن از سهمیه نفت خام در بودجه سال آینده کرده که در 21 مارس آینده به صفر خواهد رسید .

رئیس جمهوری ایران سه شنبه گذشته اعلام کرد به دلیل ادامه تحریم صادرات نفت ایران، قادر به اداره کشور نیست. روحانی پیشنهاد کرد کسری بودجه با افزودن مالیات بر شرکت‌ها و شهروندان جبران شود . این در حالی است که اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها به صورت‌های مختلف در سال گذشته در اکثر استان‌های ایران در واکنش به اوضاع بد معیشتی و اقتصادی ادامه داشت.

در این بین حرف مردم ایران این است که با میانگین در آمد در حدود 200 دلار درماه توان تحمل بار افزایش بنزین در کنار افزایش بهای مواد غذائی را ندارند که قیمت آنها از زمان آغاز تحریم ها ، دو برابر شده وهمچنان بالا می‌رود .

مرکز کارفرمایان ایران، میانگین حقوق کارمندان را حدودا معادل با 200 دلار در ماه معین کرده که کفاف هزینه‌های 8 روز هم نیست وهمین امر باعث شده کارگران برای تامین هزینه های ماهانه خود در جستجوی کار دوم باشند.

بنا بر پیش بینی برخی از کارشناسان ، افزایش بهای بنزین ، معضل تازه‌ای را برای تاکسی‌ها رقم خواهد زد زیرا این افزایش بها ، تناسبی با کرایه‌های پائین دریافتی تاکسی‌رانان ندارد و بنابراین آنها همانند وضعیت‌های مشابه قبلی، اقدام به بالا بردن کرایه خواهند کرد.