در تحولی خطرناک..انفجار خودرو بمبگذاری شده در بغداد یک کشته و 20 زخمی بر جای گذاشت

خبرنگار «العربیه» سحرگاه شنبه 16 نوامبر 2019 گزارش داد در پی انفجار خودرویی بمبگذاری شده در نزدیکی میدان التحریر در بغداد یک نفر کشته و 20 تن مجروح شدند.

بنا به این گزارش این انفجار ناشی از بمب دستساز محلی بوده که زیر لاستیک یک خودرو منفجر شده است.

از سویی یک منبع امنیتی عراقی به «العربیه» گفت که 4 بمب صوتی در شرق میدان تحریر منفجر شده است که 3 تا از آنها ایستگاه پمپ بنزین الگیلانی و چهارمی در میدان هواپیمایی و تحت مخزن سوخت یکی از خودروها منفجر شده که منجر به آتش گرفتن این خودرو شده است.

در همین راستا در بیانیه ای اعلام شد که منابع امنیتی به تحقیقات خود برای شناسایی علل وقوع این حادثه ادامه می دهند.

بنا به منابع خبری گروه‌های امدادی و تظاهرکنندگان حاضر در میدان التحریر بغداد برای خاموش کردن آتش و نجات قربانیان به سوی میدان محل وقوع انفجار شتافتند.
تحولی خطرناک

از سویی کمیته حقوق بشر دادستانی در عراق انفجار در میدان التحریر بغداد که سحرگاه سه شنبه به وقوع پیوسته را «تحولی خطرناک برای امنیت تظاهرکنندگان» دانست.

این کمیته ضمن اشاره به اینکه بمب‌گذاری در میدان اعتراضات مردمی در مخالفت با قانون بین‌المللی انسانی، اصول حقوق بشر و معاهده‌های بین‌المللی انسانی است، افزود آنچه در میدان التحریر بغداد روی داد نشان از وجود طرف سومی برای بی‌ثبات کردن اوضاع امنیتی در عراق دارد.
از سویی نیروهای امنیتی و هماهنگ کنندگان تظاهرات در عراق نسبت به ورود طرف سومی در عملیات هشدار داده و خواستار تفتیش همه وارد شوندگان به میدان‌های تحصن شده تا طرف‌های مظنون به دست داشتن در انفجار تروریستی که اعتراض‌های مسالمت‌آمیز را هدف قرار دادهشناسایی شوند.
درگیری‌های میان پلیس و تظاهرکنندگان

شایان ذکر است خبرنگار «العربیه» جمعه تاکید کرد که درگیری هایی میان افراد پلیس و تظاهرکنندگان در بغداد روی داده است.

بنا به این گزارش درگیریها زمانی به وقوع پیوست که معترضان تلاش میکردند موانع ایجاد شده در میدان الخلانی در وسط بغداد را از میان بردارند.

در همین حال منابع بیمارستانی افزودند که تاکنون 2 نفر کشته و 25 تن دیگری از جوانان در این درگیری مجروح شدند.

از سویی خبرنگار العربیه گفت که طرف هایی تلاش می کنند تا تظاهرکنندگان را در شهر الناصریه هدف قرار دهند و تظاهرکنندگانی منازل مسئولین را در منطقه الغراف در جنوب عراق به آتش کشیدند.

خبرنگار العربیه همچنین افزود که بغداد پایتخت عراق از یک هفته پیش شاهد آرامش پیش از توفان است اما درگیری ها همچمنان منحصر به میدان الخلانی است جایی که نزدیک به 300 تظاهرکننده در آن میدان همچنان تلاش می کنند تا در کنار موانع بتونی ایجاد شده بمانند اصراری که با مخالفت نیروهای امنیتی حاضر مواجه شده است. منطقه الخلانی از مناطق حساس شهر بغداد است و به خیابان الرشید و مقر بانک مرکزی ارتباط دارد.
شلیک گلوله جنگی و گاز اشک آور

عصر روز جمعه بغداد صحنه رویایی پلیس و معترضان بود که در آن نیروهای امنیتی اقدام به شلیک گلولههای جنگی و گلولههای آتشبس کردند که منجر به بروز مشکلات تنفسی و خفگی در میان تظاهرکنندگان شد.

تصاویر ویدیوئی نشان از کاربرد گسترده گازهای اشک آور و شنیدن صداهای شلیگ گلوله جنگی دارد.

در این ویدیوها همچنین تعدادی از تظاهرکنندگان خشمگین به نمایش درآمدند که تلاش می‌کردند با فروریختن دیوار بتنی به کار رفته در میدان پیشروی کنند.

این دیوار بتنی برای ممانعت از پیشروی معترضان در میدان الخلانی احداث شده است. در بغداد پایتخت عراق نیز تعداد زیادی از تظاهرکنندگان تجمع کردند.

خبرگزاری آسوشیتد پرس، مسئولین عراقی گفتند در درگیری های این مناطق که در آن از گازهای اشک آور و گلوله های جنگی استفاده شده طی 24 ساعت اخیر 3 نفر کشته شدند.