گزارش‌ها از کشته شدن 9 تن در اعتراض‌های در شهرهای مختلف ایران خبر می‌دهد

روز شنبه 16 اکتبر 2019 با اعلام افزایش قیمت نفت شهرهای مختلف ایران شاهد اعتراضات گسترده بود اعتراضات از شب گذشته آغاز شد تا امروز ادامه دارد. معترضان در چندین شهر خیابان را مسدود کردند.

فعالان حقوق بشری از کشته شدن حداقل 9 تن در شهرهای مختلف ایران خبر دادند. طبق این گزارش 4 تن در محمره (خرمشهر) 1 تن در سیرجان،یک تن در شیراز، یک نفر در اصفهان، یک نفر در بهبهان و در کرج نیز یک نفر کشته گزارش شده است.

گزارش‌ها حاکی از گسترش موج اعتراض ها در برخی از شهرها مانند مشهد، بیرجند، بوشهر، شیراز، اهواز، ماهشهر، گچساران، خرمشهر، بابل، سیرجان، امیدیه، شوشتر، بهبهان، کرج و زاهدان است مردم این شهرها با برگزاری تجمعات نسبت به اقدام دولت به شدت اعتراض کرده‌اند.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) در این باره نوشت:«گزارش‌ها حاکی از برگزاری تجمع‌های پراکنده در اعتراض به افزایش قیمت بنزین در برخی از نقاط کشور در شامگاه جمعه 24 آبان است. این اعتراض‌ها در برخی شهر‌ها مانند مشهد و سیرجان و برخی شهر‌های استان خوزستان دیده شد».

خبرگزاری فارس هم به گزارش داد که تاکنون شعارهای سیاسی چندانی گزارش نشده و بیشتر اعتراضات و شعارها مربوط به افزایش دفعتی قیمت بنزین است. این درحالی است که تصاویری که فعالان اینترنتی بر روی شبکه های اجتماعی منتشر کردند نشان می دهد که مردم شعارهای سیاسی مانند مرگ بر دیکتاتور نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران را با صدای رسا و به صورت دسته جمعس سر دادند.

در مشهد نیز معترضان خودروهای خود را در خیابان متوقف کرده و شعار سر می‌دهند. در برخی از ویدئوهایی که از مشهد منتشر شده است شعارهای «روحانی حیا کن، مملکت را رها کن» و «دیکتاتور حیا کن، مملکت را رها کن» شنیده می شود. (فیلم زیر)

تصاویر منتشر شده همچنین نشان می‌دهد که در برخی شهرها نیروهای امنیتی با معترضان درگیر شده‌اند.

شب گذشته مردم فراخوان‌هایی در فضای مجازی منتشر کردند که در آن خواستار تجمع در میادین اصلی شهرها به نشانه اعتراض اتوموبیل های خود را خاموش کرده و دست به تجمع بزنند.

به گفته آگاهان، وضغیت معیشتی مردم به بدترین حالت و وضعیت در چهل سال گذشته رسیده است.