بسته شدن ورودی بندر ام قصر از سوی معترضان عراقی

به گفته دو منبع آگاه از بندر ام قصر عراق ، معترضان درهای ورودی این بندر در نزدیکی بصره را مسدود و مانع ورود کارکنان و کامیون‌ها شدند که در نتیجه این اقدام 50 % فعالیت‌های این بندر متوقف شده است .

این منابع افزودند در صورت ادامه توقف کار بندر تا بعد از ظهر ، فعالیت‌ها تماما متوقف خواهد شد. بندر ام قصر پیشتر در 29 اکتبر نیز تا 9

نوامبر بسته بود و در فاصله 7 و 9 نوامبر روند کار در این بندر به صورت جزئی از سرگفته شد. بندر ام قصر که بندری اساسی عراق است، پذیرای محموله‌های واردات دانه‌ها و روغن های نباتی و شکر به کشوری است که نیاز مبرمی به واردات غذائی دارد.

خبرنگار العربیه و الحدث می‌گوید شبانگاه یکشنبه 3 خمپاره به منطقه الخضراء اصابت کرد که گزارشی از کشته‌شدگان و زخمی‌ها در دست نیست.

این در حالی است که معترضان عراقی خود را برای در دست گرفتن کنترل کامل پل الاحرار آماده می سازند که سومین پل منتهی به منطقه الخضراء است .

منابع امنیتی و پزشکی می‌گویند در درگیری روی پل الاحرار، یک معترض کشته و 32 نفر نیز زخمی شدند که طی آن نیروهای امنیتی برای جلوگیری از عبور تظاهر کنندگان از پل و رسیدن به منطقه الخضراء (منطقه وزارت خانه‌ها و سفارات)، اقدام به استفاده از گاز اشک آور و گلوله های صوتی کردند

به گزارش رسانه‌های عراق در جریان اقدام نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهر کنندگان در شهرستان الرفاعی در منطقه ذی قار 4 تن از معترضان زخمی شدند .

تظاهرات دیروز یکشنبه در بغداد منجر به کنترل میدان الخلانی و ورودی های دو پل السنک و الاحرار از سوی تظاهر کنندگان شد و ورودی‌های پل جمهوریه و میدان تحریر نیز تحت سیطره آنها در آمد اما نیروهای امنیتی در نیمه دیگر این پل‌ها حضور دارند .

معترضان عراقی همچنین بر ساختمان پارکینگ چند طبقه مشرف بر پل السنک سیطره یافته‌اند و بدین شکل منطقه جدیده در بغداد کاملا در کنترل آنهاست .

این در حالی است که اعتصاب عمومی اعلام شده از سوی مقتدی صدر رهبر جریان صدری ، روند عادی امور را در شهرها و استان های جنوب عراق را فلج کرده و شتاب تازه‌ای به جنبش اعتراضی عراق داده که بیش از یک ماه است ادامه داشته و طی آن تظاهر کنندگان خواهان کنار رفتن طبقه سیاسی حاکم شدند که از دید آنها ،متهم به ناکارآمدی در مدیریت کشور و فساد در سطوح بالای مناصب حساس دولتی می باشند .

از سوی دیگر یک مقام بلند پایه کاخ سفید در گفت و گو با الحدث تاکید کرد آمریکا مجازات‌هائی را علیه مسئولان عراقی در صورت اقدام به کاربرد خشونت علیه تظاهر کنندگان اعمال خواهد کرد که شامل ممانعت از سفر مسئولان عراقی و بلوکه کرن دارائی هایشان خواهد شد .

این مقام آمریکائی مسئولان عراقی را تهدید کرد در صورت اثبات استفاده از کمک‌های نظامی آمریکا به نیروهای امنیتی علیه غیر نظامیان ، ارسال این کمک‌ها متوقف خواهد شد . وی همچنین اشاره داشت که آمریکا می داند قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در بغداد حضور داشته و در حال سرکوب تظاهرات است .

او افزود واشنگتن اقدام به دخالت در رویدادهای جاری در عراق نمی‌کند تا بهانه به دست دیگران برای سرکوب این تظاهرات مسالمت آمیز ندهد .

به گفته مسئول آمریکائی وضعیت عراق بسیار نابهنجار است و تعداد زیادی از جوانان کشته شده‌اند. او تاکید کرد حمایت وپشتیبانی آمریکا از خواسته تظاهرکنندگان در قالب اعطای کمک‌های پزشکی خواهد بود .