اعتراف سبز علی‌ رضایی :اصلاحات یا فروپاشی

پس لرزه‌های اعتراض‌های هفته گذشته در اکثر استان‌های ایران هنوز هم حضور نمایانی در این کشور به ویژه در بین مسئولان دارد.

اگرچه رئیس جمهوری، رهبر انقلاب و سپاه پاسداران ایران این اعتراضات را جنگ و «توطئه بزرگ اشرار» تلقی کردند، اما مجمع تشخیص مصلحت نظام روز یکشنبه ضمن تاکید بر خطر بزرگ این رویداد، اعتراف کرد، اصلاحات اقتصادی بیش از پیش فوریت یافته است.

محسن رضایی دبیرکل مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: «اگر در سیستم اقتصادی اصلاحاتی ایجاد نکنیم، باید در انتظار سقوط ارزش پول ملی و رسیدن به مرز یک دلار برابر با 25000 تومان باشیم».
برکناری وزیر نفت

با افزایش تنش‌ها در ایران ناشی از افزایش بهای بنزین، بر مبنای اعلام حمایت و اصرار علی خامنه‌ای، نزدیک به 50 نماینده مجلس، پیشنهادی را ارائه دادند که چه بسا می‌تواند منجر به برکناری بیژن زنگنه، وزیر نفت شود.

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، از قول احمد امیر آبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس نوشت : «هیئت رئیسه مجلس درخواستی را پیرامون لزوم اقدامی در مورد زنگنه در رابطه با چندین موضوع از جمله افزایش بنزین، دریافت کرده است».

هنوز مشخص نیست که نمایندگان مجلس ایران مانند موارد قبلی مبادرت به اقدامی علیه زنگنه خواهند کرد یا نهایتا درخواست را مانند موارد پیشین، پس خواهند گرفت.
صدها کشته و هزاران بازداشتی

اعتراضات روز جمعه (15 نوامبر) در بیشتر استان‌های ایران در اعتراض به تصمیم دولت ایران در مورد افزایش قیمت بنزین به میزان حداقل 50 درصد آغاز و بیش از پنج روز به طول انجامید ودامنه آن تا 100 شهر و شهرک گسترش یافت و به سرعت به مطالبات سیاسی، از جمله لزوم کناره‌گیری مقامات ارشد، تبدیل شد.

به گفته سازمان عفو بین الملل، در درگیری‌های ماموران امنیتی و نیروهای انتظامی با معترضان ده‌ها تن از معترضین کشته شدند، در حالی که به گفته اپوزسیون ایرانی خارج از کشور این در گیری‌ها بیش از 300 کشته از معترضان را برجای نهاده است.

اپوزسیون ایران در خارج از کشور شنبه شب اعلام کرد شمار کشته شدگان این اعتراضات از 300 نفر فراتر رفته و اسامی 99 نفر از آنها را انتشار داد. این منابع خاطرنشان کردند: «شمار زخمی شدگان اعتراض‌ها بیش از 4000 تن است، در حالی که تعداد بازداشت شدگان متجاوز از 10 هزار نفر می‌باشد».

مرکز حقوق بشر در ایران در نیویورک در وبگاه خود اعلام کرد که داده‌های مبتنی بر ارقام رسمی و گزارش‌های معتبر نشان می‌دهد، دست کم 2755 نفر دستگیر شده و تعداد واقعی آنها احتمالاً نزدیک به 4000 نفر است.