درگیری‌های میان نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان عراقی در شهرهای نجف و بابل

منابع «العربیه» و «الحدث» شامگاه سه‌شنبه 26 نوامبر از کاربرد فشار آب‌گرم و بمب‌های دودزای اشک‌آور توسط نیروهای امنیتی علیه تظاهرکنندگان در خیابان ابوصخیر در استان نجف در جنوب عراق خبر دادند.

بنابه گزارش این منابع، همچنین به سوی نیروهای امنیتی در شهرک الرحمه در نزدیکی راه ارتباطی با شهر کربلا تیراندازی‌هایی انجام شده است. این تیراندازی‌ها اما تلفاتی در پی نداشته است.

بنابه گزارش خبرنگار العربیه، پل بته واقع در وسط شهر الحله مرکز استان بابل نیز صحنه درگیری‌های شدید میان تظاهرکنندگان و نیروهای ضدشورش عراقی بود.

همچنین تعدادی از تظاهرکنندگان به دلیل کاربرد گسترده بمب‌های گاز اشک‌آور دچار خفگی شده و مبتلا به حالت‌های از نارسایی تنفسی شده‌اند.

در همین حال تعدادی از خودروهای اورژانش به منطقه حادثه شتافته تا افراد آسیب دیده را به بیمارستان‌های این استان منتقل کنند.

سرلشکر علی کوه فرمانده پلیس شهر بابل در اظهاراتی خطاب به رسانه‌‌ها تصریح کرد: «پس از آن‌که افراد نقاب‌ پوشی تلاش کردند به مقر نیروهای امنیتی واقع در وسط مرکز شهر حله یکی از بزرگ‌ترین شهرهای استان بابل حمله کنند تعدادی از نیروهای ضد شورش به تظاهرکنندگان واکنش نشان دادند».

از سویی دیگر همچنین درگیری‌هایی میان معترضان و نیروهای امنیتی در شهر کربلا به وقوع پیوست و در این میان تظاهرکنندگان به سنگ‌پراکنی علیه نیروهای امنیتی مبادرت کرده و لاستیک‌های خودرو را در خیابان العباس در نزدیکی مقر استانداری به آتش کشیدند.

پیش از این نیز یک منبع بیمارستانی به خبرگزاری فرانس پرس گفته‌ که روز سه‌شنبه یک شخص در شهر کربلا کشته شده است.

این منبع بیمارستانی اما جزئياتی درباره هویت شخص کشته شده یا دلیل کشته شدن او ارائه نداد اما تنها افزود که آمار قربانیان درگیری‌های میان معترضان و نیروهای امنیتی احتمالا افزایش خواهد یافت.

از سویی شاهدان عینی گزارش دادند که پلیس ضد شورش عراق اقدام به شلیک هوایی گلوله‌های جنگی کرده و همچنین مستقیما به سوی تظاهرکنندگان اقدام به تیراندازی کرده‌ است.

بنا به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع) عادل الدخیلی استاندار استان ذی‌قار سه‌شنبه اعلام کرد که مدارس این استان در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه به علت تنش‌های درون استان تعطیل است.

او همچنین از تشکیل کمیته تحقیق فوری درباره حمله به تظاهرکنندگان در شرکت نفت خبر داد و دستور داد تا نیروهای ضد شورش را به خارج از مرکز الناصریه منتقل کنند.

علاوه بر این فرماندهی عملیات بغداد سه‌شنبه خبر کشته شدن یک نفر در خیابان الرشید را تکذیب کرده و بر تعهد خود برای تامین و حفاظت از معترضان و عدم کاربرد هر گونه سلاح، گلوله‌های پلاستیکی یا گلوله‌های جنگی علیه تظاهرکنندگان تاکید کرد.

از طرفی مسئولان عراقی پیش‌تر از کشته شدن یک نفر و مجروح شدن 21 تن دیگر در درگیری‌های وسط بغداد خبر دادند.

از زمان آغاز تظاهرات در اوایل اکتبر و هنگامی که هزاران تن از شهروندان عراقی در اعتراض به طبقه سیاسی حاکمه و عملکرد دولت و فساد و نبود خدمات در شهرهای مختلف این کشور به خیابان‌ها آمدند، تاکنون دست‌کم 342 تن کشته شدند.

تظاهرکنندگان عراقی خواهان سرنگونی نخبگان سیاسی کشورشان هستند که متهم به فساد شده‌اند.