جشن خیابانی در بغداد با استعفای نخست‌وزیر؛ صدر: همه‌پرسی برگزار شود

گزار‌ش‌های تصویری از بغداد و برخی دیگر از شهرهای عراق حاکی از جشن گسترده مردم بعد از استعفای عادل عبدالمهدی نخست وزیر کشور است.

به گزارش الجزیره، جمعیت زیادی در میدان «تحریر» بغداد روز جمعه تجمع کرده و از استعفای نخست وزیر عراق استقبال کردند. میدان تحریر طی ماه‌های اخیر به یکی از محل‌های اصلی تجمع معترضان بدل شده است.

مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ عراقی نیز پیشنهاد داده است جانشین عبدالمهدی از طریق همه‌پرسی انتخاب شود.

اعلام استعفای نخست وزیر عراق یک روز پس از مرگ ۴۵ معترض

بر اساس روال قانونی فعلی، انتخاب نخست وزیر و رئیس‌جمهوری عراق توسط پارلمان کشور انجام می‌شود، اما آقای صدر گفته است جانشین عبدالمهدی از طریق همه‌پرسی بصورت مستقیم توسط مردم انتخاب شود نه احزاب سیاسی.

آقای صدر که روز گذشته دولت را به استعفا فراخوانده بود، روز جمعه و بعد از اعلام استعفای عبدالمهدی با انتشار توئیتی گفت پیروزی معترضان هنوز اولین میوه خود را (استعفای نخست وزیر) داده و پایان کار نیست. وی همچنین خاطرنشان کرد که این پیروزی به معنی پایان فساد دولتی نیز نیست.

وی گفت پنج کاندید نخست وزیری اعلام آمادگی کنند و مردم مستقیما از میان آنها یکی را انتخاب کنند.

صدر همچنین پیشنهاد کرده است نخست‌وزیر آتی عراق، اعضای کابینه خود را فرجناحی و به دور از تعلقات حزبی انتخاب کند.

دو ماه بعد از آغاز اعتراضات مردم عراق که تاکنون بیش از ۴۰۰ کشته بر جای گذاشته است، نهایتا آقای عبدالمهدی پذیرفت که استعفا دهد.

کناره‌گیری وی ساعاتی بعد از انتشار پیام آیت الله علی سیستانی انجام شد که خواسته بود پارلمان حمایت خود از آقای عبدالمهدی را متوقف کند.

اعتراضات عراق از ابتدای ماه گذشته میلادی با شعارهایی علیه فساد، بیکاری، ناکارآمدی دولت و نفوذ ایران در عراق و استعفای عادل عبدالمهدی نخست وزیر کشور آغاز شد، اما بعضی گزارش‌ها حاکی از آن است که وی بعد از دیدار با مقامات ارشد سپاه قدس ایران اعلام کرد استعفا نخواهد داد و سرکوب گسترده معترضان آغاز شد.

تصاویر جشن پیروزی معترضان در میدان تحریر بغداد نیز نشان می‌دهد برخی از معترضان پرچم ایران را آتش زده‌اند.

چهارشنبه هفته جاری معترضان به کنسولگری ایران در نجف، شهری که آیت‌الله سیستانی ساکن آن است، حمله کردند و آن را به آتش کشیدند.

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی اعتراضات عراق را «توطئه خارجی» نامیده و ایران از دولت عراق خواسته با مهاجمان به کنسولگری این کشور در نجف «قاطعانه برخورد کند».

بعد از حادثه حمله به کنسولگری ایران در نجف، اعتراضات در عراق اوج گرفت و طی روز پنج‌شنبه ۴۵ معترض در چندین شهر از جمله نجف با شلیک نیروهای امنیتی عراق کشته شدند.

هفته گذشته دو رسانه غربی مجموعه‌ای از اسناد اطلاعاتی محرمانه جمهوری اسلامی را منتشر کردند که حکایت از نزدیکی فراوان مقامات بلندپایه عراق از جمله نخست وزیر این کشور به تهران داشت.