آمریکا: رژیم ایران در اعتراض‌های اخیر بیش از هزار نفر از معترضان را کشت

برایان هوک نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران شامگاه پنجشنبه 5 دسامبراعلام کرد که واشینگتن گزارش‌هایی در دست دارد که نشان می‌دهد، نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی در جریان اعتراض‌ها علیه افزایش قیمت بنزین، بیش از هزار نفر از معترضان را به قتل رسانده‌اند.

برایان هوک در یک کنفرانس خبری در وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: «ما ترجیح می دهیم که رژیم ایران در جریان اعتراضات اخیر بیش از هزار نفر را کشته و حدود 7000 نفر را بازداشت و زندانی کرده است».

برایان هوک همچنین در این مصاحبه به زخمی شده شمار زیادی اشاره کرد.

او گفت که مردم ایران علیه رژیم خود تظاهرات کردند و خواستار پایان یافتن ماجراهای فرقه‌گرایانه رژیم شدند. هوک تأکید کرد، رژیم ایران به دلیل اقدامات خود پایگاهش را در میان طبقه‌های مختلف جامعه ایران از جمله دانشجویان ، کارگران و روحانیون از دست داده است این رژیم تنها به لطف بازوی امنیتی خود قدرت را حفظ کرده است.

گفتنی است که برايان هوک پیشتر در پیامی به مردم ایران از اعتراض‌های اخیر ایرانیان حمایت کرد و اقدامات جمهوری اسلامی را سرکوبگرانه توصیف کرد. او در پیام خود همچنین تأکید کردکه آمریکا تحریم‌های بیشتری علیه ناقضان حقوق بشر در ایران به اجرا در خواهد آورد.

او در حساب توئیتری وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «می خواهم امروز در مورد آزادی اعتراض، آزادی بیان و مطبوعات در ایران صحبت کنم. رهبران ایران طبق مواد قانون اساسی وعده حمایت از آزادی بیان شامل آزادی مطبوعات را به مردم ایران داده‌اند وقانون اساسی بر آزادی گردهمائی‌ها و راه پیمائی‌های عمومی صحه گذاشته و این امور از موارد حقوق بشر قلمدادمی‌شوند».

او افزود: «رژیم ایران در طول 40 سال گذشته این موارد حقوق بشر را رد کرده و در جریان اعتراضات گسترده در چند هفته گذشته، بشکل وحشیانه مرتکب تخلفات بی حد و حصری علیه ایرانیان در زمینه آزادی تظاهرات شده و مردم را از دسترسی به اینترنت باز داشته و غیرنظامیان بی‌گناه را به قتل رسانده است . ایالات متحده این اقدامات را به شدت محکوم کرده و از تظاهرکنندگان ایرانی و امید آنها به داشتن دولتی که بتواند بحق نماینده آنها باشد نه یک حکومت فاسد که از سوی مفسدان و برای تامین منافع مفسدین اداره می شود، حمایت می‌کند.