تظاهرات در بغداد و حمله چاقو بدستان طرفدار دولت به معترضان


آ

هزاران نفر از معترضان روز پنج شنبه 5 دسامبر 2019 به سوی میدان التحریر در مرکز بغداد به راه افتاده و شعار «ما میهنیم را سر دادند».

برخی دیگر از تظاهر کنندگان شعارهایی را به نفع آیت الله سیستانی دادند. این در حالی که فعالان سیاسی عراقی می‌گویند، برخی از کسانی که شعارهای مختلف می‌دانند از هواداران حشد الشعبی هستند.

برخی فعالان عراقی، هواداران احزاب سیاسی وابسته به ایران را به تلاش برای اخلال‌گری در میان تظاهرکنندگان متهم می‌کنند. به گفته فعالان عراقی طرفداران احزاب با بدست گرفتن چاقو و قمه به معترضین که در میدان التحریر تجمع کردند حمله کرده و برخی را ضرب و شتم کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، برخی تظاهرکنندگان عکس‌های آیت الله سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق را به دست گرفته بودند در حالی که تعدادی نیز عکس فرماندهان حشد الشعبی را بلند کرده‌اند.

این افراد مشکوک وارد اردوگاه معترضین ضد دولتی در میدان تحریر ، شدند معترضانی که قلب تپنده قیام دو ماهه‌ای هستند که تاکنون حدود 430 نفر در آن کشته شدند.

منابعی از میدان تحریر به العربیه گفتند که این تظاهرات به بهانه حمایت از اعتراضات مسالمت آمیز معترضان که خواستار احقاق حقوق قانونی خود هستند به راه افتاد. فعالان عراقی می‌گویند این چاقوبدستان به بهانه از بین بردن «خرابکاران» به میدان التحریر آمده‌اند.

فعالان سیاسی حاضر در میدان التحریر از بروز هرگونه اصطکاک یا درگیری میان طرفداران دولت و انبوه جمعیت معترضان، نگران هستند.

فرماندهی عملیات بغداد روز چهارشنبه اعلام کرد نه تن از نیروهای امنیتی پس از حمله نارنجک به پاسگاه بانک مرکزی در پایتخت عراق زخمی شدند.
او گفت برخی از مجروحان حالشان بسیار وخیم بوده است.

به گفته او مردان ناشناسی یک نارنجک دستی را به سمت پاسگاه ساختمان بانک مرکزی عراق در خیابان الرشید در مرکز پایتخت پرتاب کردند که در نتیجه انفجار آن نه نفر از نیروهای امنیتی زخمی شدند.