تظاهرات دانشجویان در بغداد و اعلام عزای عمومی در دو استان عراق

محکومیت بین المللی حمله خونین به تظاهرکنندگان در میدان خلانی و پل السنک در بغداد که شامگاه جمعه رخ داد و در نتیجه آن بیش از بیست تن کشته شدند، همچنان ادامه دارد.

به گفته اغلب عراقی‌ها مرتکبان این جنایت هولناک را گروه‌های شبه نظامی وابسته به سپاه قدس ایران انجام دادند.

در همین راستا روز یکشنبه تظاهرات دانشجویی گسترده‌ای در نجف و بغداد برگزار شد. اکثر دانشجویان و دانش آموزان در شرق بغداد برای محکوم کردن آنچه در روز جمعه رخ داد و همچنین برای اعتراض به این حادثه هولناک قتل تظاهر کنندگان، از رفتن به مدارس خودداری کردند.

گزارش رسانه‌های محلی سازمان‌های بین المللی و اذهان عمومی در عراق دولت این کشور را برای فاش کردن حقیقت درباره آنچه که دو روز پیش در مرکز پایتخت عراق اتفاق افتاد تحت فشار شدید قرار داده‌اند.

به گزارش «آسوشیتدپرس» تعداد قربانیان میدان الخلانی و پل السنک در مرکز بغداد به حداقل 28 کشته و بیش از130 نفر زخمی افزایش یافته است.

به دنبال حمله شبه نظامیان وابسته به ایران به تظاهر کنندگان عراقی در بغداد و قتل بیش از 20 نفر و زخمی کردن ده‌ها تن از آنها سازمان ملل، آمریکا، فرانسه، کانادا و بریتانیا هر کدام با محکوم کردن این اقدام، قتل معترضان را «جنایت» توصیف کردند.

سفارت آمریکا در بغداد در یک توییتر، خشونت «وحشیانه‌ای» که روز جمعه علیه تظاهرکنندگان غیرمسلح در عراق رخ داد، را «وحشتناک و هولناک» توصیف کرد.

سفارت آمریكا اعلام كرد، دولت عراق موظف است از معترضین مسالمت آمیز محافظت كند، آنها بایدآزادی بیان را داشته باشند تظاهرکنندگان این حق را دارند که بدون خطر یا آسیب دیدگاه خود را ابراز كنند.

سفارت آمریکا از دولت عراق خواست تا اقدامات بیشتری برای محافظت از تظاهرکنندگان انجام دهد و عاملان قتل شب گذشته و روز جمعه را مجازات کنند.