تدابیر امنیتی شدید و ترور فعالان در عراق همچنان ادامه دارد


دستگاه‌های امنیتی عراق چهارشنبه 11 دسامبر تدابیر امنیتی پیشگیرانه‌ شدیدی را در مناطق و استان‌های مختلف این کشور اتخاد کردند.

در همین راستا فرماندهی پلیس شهر دیوانیه عراق تدابیر امنیتی پیشگیرانه‌ای را برای منع تکرار وقایع اخیر استان‌های میسان و کربلا در این شهر اتخاذ کرد.

از سویی فرماندهی پلیس شهر کربلا نیر تدابیر امنیتی در این شهر را تقویت کرده و به طور گسترده‌ای در سطح شهر حضور یافته تا ضمن حمایت از تظاهرکنندگان مسالمت‌جو، امنیت و ایمنی آن را فراهم سازد.

پلیس همچنین در مناطق مختلف این استان مستقر شده و با ایجاد پست‌های ایست بازرسی، نصب کمین‌های غافلگیر کننده و تفتیش دقیق چرخ‌های خودروها، اشخاص و مسافران و موتور سیکلت‌ها را انجام داد.

در همین راستا، خبرنگار العربیه و الحدث از عراق گزارش داد که علی نجم اللامی یکی از فعالان عراقی در منطقه الشعب پس از بازگشتش از میدان تحریر بغداد ترور شده است.

این در حالی است که تعدادی از فعالان عراقی در اماکن مختلف این کشور در معرض تهدیدها و عملیات ترور و ربوده شدن واقع شده‌اند که آخرین نمونه آن ترور فاهم الطائی یکی از فعالان شهر کربلا است که با گلوله اسلحه‌ای مجهز به صدا خفه کن کشته شده است.

با این وجود تظاهرات عراق در اعتراض به اوضاع نابسامان سیاسی و اقتصادی، فساد گسترده طبقه حاکمه و واکنش به تهدیدها، عملیات ترور و ربوده شدن همچنان ادامه دارد.

بغداد پایتخت عراق نیز شاهد ورود تعداد زیادی از افراد معترض از تمامی شهرهای عراق است که تظاهرکنندگان بر مسالمت‌آمیز بودن اعتراض‌های خود تاکید دارند و در این راستا هشتاگ #خلوها سلمیه (بگذارید مسالمت آمیز بماند) را راه انداختند.

منابع العربیه گزارش دادند که تعدادی از تظاهرکنندگان هنگام تیراندازی پلیس با گلوله‌های جنگی و استفاده از گازهای اشک‌آور و تلاش نیروهای پلیس برای متفرق ساختن معترضان و دور کردن آنها از میدان الوثبه و از اطراف نزدیک به پل احرار در بغداد مجروح شدند.

در بصره در جنوب عراق نیز بنا به گزارش منابع امنیتی تمامی نیروهای امنیتی از روز گذشته وارد حالت هشدار حداکثری شده‌اند.

در این راستا یک منبع امنیتی گفت که این تدابیر امنیتی با دستورات سپهبد ستاد قاسم نزال فرمانده عملیات اتخاذ شده است و تا اطلاع ثانوی معلوم نیست که چه موقع حالت فوق العاده اعلام شده، پایان پذیرد.

ریاست ستاد ارتش عراق نیز از سویی در پیام به تظاهرکنندگان متعهد به محافظت از آنها شد.

پیام ارتش در اعلام تعهد به محافظت از تظاهرکنندگان همزمان با سالروز غلبه ارتش بر گروه «داعش» در عراق صادر شده که در آن ریاست ستاد ارتش مطالبات تظاهرکنندگان را مشروع دانسته است.