نهادهای حقوق بشری خواهان تحقیق «شورای حقوق بشر» از سرکوب اعتراض‌ها شدند

۲۴نهاد و سازمان حقوق بشری، با انتشار نامه‌ای مشترک خطاب به «شورای حقوق بشر سازمان ملل»، خواهان انجام تحقیقاتی مستقل نسبت به سرکوب اعتراض‌های آبان‌ماه در ایران شدند.

این سازمان‌ها با اشاره به گستردگی سرکوب اعتراض‌های آبان‌ماه در ایران و نیز بازداشت شمار زیادی از معترضان، که به گفته این نهادها امکان اعدام برخی از آن‌ها نیز وجود دارد، از «شورای حقوق بشر» سازمان ملل خواسته‌اند جلسه‌ای ویژه به منظور بررسی این موارد و پاسخ‌گو کرد مقام‌های جمهوری اسلامی برگزار کند.

در این نامه مشترک همچنین به آخرین آمار ارائه شده از سوی سازمان عفو بین‌الملل در خصوص اعتراض‌‌ها در ایران اشاره شده است.روز دوشنبه سازمان عفو بین‌‌الملل با انتشار گزارشی اعلام کرد ارزیابی‌های این سازمان نشان می‌دهد که تنها در ظرف سه، روز دست‌کم ۳۰۴ تن در جریان اعتراض‌ها ایران کشته شده‌اند.

این سازمان‌ها همچنین به آماری که از سوی «کمیساریای عالی حقوق بشر» مبنی بر بازداشت هفت هزار تن در ایران منتشر شده، اشاره کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش روز دوشنبه خود اشاره کرد که شماری از بازداشت‌شدگان قربانی رفتارهای خشن، ضرب‌وشتم و در مواردی شکنجه ماموران امنیتی بوده‌اند.

عفو بین‌الملل در گزارشی که روز دوشنبه بیست‌وپنجم آذرماه منتشر کرد به نقل از منابع خود نوشت که صدها تن از معترضان پس از انتقال به زندان رجایی‌شهر، در استان البرز، از سوی نیروهای امنیتی به‌‌طور روزانه مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته‌اند.

به گفته عفو‌ بین‌الملل، در میان هزاران تنی که از سوی نیروهای امنیتی ایران بازداشت شده‌اند، از جمله در زندان رجایی‌شهر کرج، شماری کودک و افراد ۱۵ ساله حضور دارند. سازمان عفو بین‌اللل خواهان آزادی فوری و بدون قید‌ و شرط بازداشت‌شدگان شده‌ است.