عراق… به آتش کشیده شدن مراکز امنیتی و حزبی در ذی‌قار

تظاهرکنندگان عراقی در ساعات نخستین صبح شنبه 21 دسامبر در اعتراض به ترور حسینعلی العصمی فعال سیاسی، مبادرت به آتش زدن مراکز سازمان بدر، حزب الدعوه، عصائب اهل حق و ساختمان فرمانداری ذی‌قار در ناصریه کرده، دفتر مرکزی ستاد ماموریت‌ها در مرکز شهر را نیز به آتش کشیده و معابر و پل‌ها را با سوزاندن لاستیک ،مسدود کردند.

این در حالی است که رئیس پلیس ذی‌قار دستور تشکیل کمیته تحقیق در مورد ترور على العصمی فعال سیاسی را صادر کرده است.

منابع العربیه و الحدث گفتند، تظاهرکنندگان خانه جبار الموسوی رییس کمیسیون امنیتی شورای منحله استان ذی‌قار را به آتش کشیدند.

اقدامات تظاهرکنندگان در اعتراض به قتل «العصمی»، برادر یکی از فعالان برجسته در اعتراضات مردمی است که در استان ذی‌قار صورت گرفت.

مردم شهر ناصریه و صدها نفر از فعالان در تشییع جنازه فعال مبارز العصمی که توسط یک گروه مسلح ناشناس ترور شد، شرکت کردند.

فعالان گزارش دادند، افراد مسلح ناشناس العصمی را به دلیل حضور مداوم وی در تظاهرات معترضین و مطالبات او در خصوص لزوم کنار رفتن احزاب و طبقه حاكم، هدف قرار دادند.

این در حالی است که معترضان در استان‌های جنوبی ، تحصن خود را علیه تعلل طبقه سیاسی در پاسخ به مطالبات‌شان، ادامه می‌دهند.

تظاهرکنندگان راهپیمایی‌هایی را در عرصه‌ها و میادین تحصن در استان‌های المثنی، واسط و میدان صدر در نجف، نصیریه و بصره برگزار کرده و در شعارهای خود خواهان خروج طبقه حاکم از قدرت شدند.

نیروهای امنیتی، دیوارهای ضد انفجار را بر روی پل منتهی به کاخ ریاست جمهوری در منطقه به شدت محافظت شده سبز که یک مرکز دولتی است، برپا کردند.

این اقدام با توجه افزایش نارضایتی و خشم معترضین از ناکامی برهام صالح رئیس جمهوری در معرفی نخست وزیر جدید و از بیم بروز تظاهرات آینده در همین مکان انجام شده است.

بروز بحران پارلمانی مانع انتخاب نخست وزیر موقت شده که منجر به فراتر رفتن از مهلت تعیین شده در قانون اساسی برای نامزدی فرد جایگزین عادل عبدالمهدی نخست وزیر گردید که ماه گذشته استعفا داد، اما برای اداره امور کشور همچنان به عنوان نخست وزیر موقت، فعال است.

از سوی دیگر علی سیستانی مرجع تقلید شیعیان عراق، در خطبه‌های روز جمعه خواستار تسریع در تشکیل دولت جدید و برگزاری انتخابات زودهنگام شد، در حالی که کشمکش‌های سیاسی مداوم، باعث بروز تاخیر در معرفی نخست وزیر جدید در مجلس نمایندگان شده و این امر نگرانی در مورد امتداد یافتن بحران سیاسی و وضعیت مبهم را دامن می‌زند.