گزارش اختصاصی سحام از یک جلسه مهم: وضعیت بحرانی ایران در منطقه و بن بست سیاست خارجی سپاه در منطقه

هفته گذشته جلسه ای در وزارت خارجه برگزار شده است. به گزارش سحام در این جلسه که به دعوت محمد جواد ظریف و با حضور شصت نفر از وزرا و معاونین وزارت خارجه پس از انقلاب تشکیل شده است، گزارشاتی مهمی از وضعیت متزلزل ایران در کشورهای منطقه از جمله عراق، یمن، افغانستان و لبنان ارائه شده است. در ابتدای این جلسه دوره ای، محمد جواد ظریف با شاره به سفر حسن روحانی رئیس جمهور ایران به ژاپن، گفته است که با رایزنی صورت گرفته از قبل با دانلد ترامپ توسط امانوئل مکرون و آبه شینزو، روسای جمهور فرانسه و ژاپن، قصد این بوده که در این سفر، تحریم مربوط به فروش نفت ایران تعلیق شود. اما پس از اعتراضات آبان ماه در سراسر ایران، به یکباره رئیس جمهور امریکا در پیامی به آبه شینزو و امانوئل مکرون گفته که تحریم فروش نفت ایران معلق نخواهد شد.

بنا به گزارش سحام، در ادامه این جلسه ابعاد وضعیت نفوذ و قدرت نرم ایران در منطفه توسط وزیر خارجه ایران مورد بررسی قرار گرفته است. جزئیات این گزارش حاکی از ناکارآمدی سیاست خارجی ناکارآمد آیت الله خامنه ای و سپاه قدس در منطقه است.

آقای ظریف با اشاره به این مهم که روند تحولات منطقه به گونه ای پیش می رود که به ضرر ایران است، افزوده: “متاسفانه وضعیت ایران در عراق و جو آنجا بدلیل تبلیغات و رفتارهای غلطی که از طرف ایران در آنجا صورت گرفته، ضد ایرانی است و موقعیت ایران نزد مردم عراق بشدت رو به افول است. صادرات کنونی ایران به عراق به نسبت سال گذشته به دلیل اعتراضات در آن کشور و جو ضد ایرانی، به شدت کاهش یافته، بطوری که حتی دیگر لبنیات ایران را نمی خرند، در حالی که در سال های گذشته یکی از کارخانجات لبنیات ایرانی واحدی در آن کشور راه اندازی کرده است. وزیر خارجه ایران در ادامه می گوید که عراق حتی بخشی از اقلام وارداتی از ایران را ممنوع اعلام کرده اند.”

به گزارش سحام، دولت عراق چندی پیش واردات ۱۷ قلم از محصولات کشاورزی از ایران را ممنوع کرد.محصولاتی چون گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، خرما، ذرت، انار، پیاز، هندوانه، کاهو و… مشمول این ممنوعیت می‌شوند. علت ممنوعیت واردات این کالاها «خودکفایی» عراق در تولید این اقلام اعلام شده بود. حتی کاربران عراقی در توییتر با هشتگ خلوها_تخیس به معنای «بگذارید بگندد»، از دیگر شهروندان عراقی خواسته بودند که کالاهای ایرانی را نخرند و تحریم کنند.

در ادامه این جلسه، آقای ظریف به وضعیت ایران در افغانستان می پردازد و می گوید: “در ماجرای افغانستان و مذاکراتی که طالبان با امریکایی ها انجام داده اند، توافق شده که در تدوین قانون اساسی جدید که می خواهند نوشته شود، تغییراتی انجام دهند که در آن حق شیعیان و و فارسی زبانان نادیده گرفته خواهد شد.”

محمدجواد ظریف در این جلسه به موضوع ارتباط ایران با یمن نیز اشاره می کند و می افزاید: “در یمن هم حوثی ها مرتب مذاکراتی با حکومت عربستان دارند. فعلا محتوای مذاکرات را به اطلاع ما می رسانند، ولی مشورتی از ما نمی خواهند.” وزیر خارجه ایران گفته که “یمنی ها صریحا به ما گفته اند که آنان را وجه المصالحه خود با عربستان قرار ندهیم.”

اما بنا به سخنان آقای ظریف، وضعیت ایران در لبنان بهتر ااز دیگر کشورهاست. وزیر خارجه می گوید که “در لبنان نسبتا اوضاع بد نیست، به خاطر اینکه آنجا مدیریت با ما نیست و دست خود سید حسن نصرالله است.”

گزارش سحام گواه این ادعاست که نفوذ ایران در کشورهای منطقه بشدت کاهش یافته است و سیاست خارجی سپاه محور به بن بست رسیده است. یادگار سیاسی آیت الله خامنه ای پس از ۳۰ سال که هم در داخل ایران و هم در کشورهایی که ایران سال ها در آنها سرمایه گذاری های هنگفت اقتصادی و نظامی کرده، به گونه ای است که تصویر رهبر جمهوری اسلامی را به آتش می کشند و جو ضد ایرانی در کشورهای منطقه قوت گرفته است.

ده سالی است که مردم شعار “نه غزه نه لبنان؛ جانم فدای ایران” سر می دهند، اما حکومت ایران که نظامیان سپاهی در سیاست گذاری آن نقش پر رنگی دارند،‌ همچنان به دنبال دشمن سازی و هزینه کردن در کشورهای دیگر هستند.
با این حال و بنا به گفته یکی از نمایندگان مجلس، سپاه به دنبال سهم بیشتری از بودجه کشور است.

همان استراتژی نظامی که در جنگ ایران و عراق منجر به شهید شدن بسیاری از رزمندگان این مملکت شد، اکنون در حال فدا کردن جان بسیاری از شهروندان است. تن فروشی در قبر برای خرید یک وعده غذا، یا آمار کشتن بیش از ۱۵۰۰ معترض، توسط حکومت ایران در چند روز، نمونه ی از نتیجه این سیاست سپاهی-ایدئولوژیک است.