بولتون: رژیم ایران باید بهای گزافی برای حمایت مداوم‌اش از تروریسم بپردازد


آ

جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی آمریكا روز دوشنبه 30دسامبر گفت كه حملات آمریكا به گروه‌های شبه نظامی شیعه برخوردار از حمایت ایران در عراق و سوریه، با تاخیر انجام گرفت.

بولتون در توئیتی در حساب کاربری خود گفت، این ضربات اولین گام نخستین اما خوبی است و روحانیون حاکم ایران باید بهای سنگینی را برای حمایت مداوم از «تروریسم» بپردازند.

از سوی دیگر، برایان هوک رئیس «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه ایالات متحده روز دوشنبه در گفت‌وگوی کوتاه تلفنی با خبرنگاران گفت که هدف از حملات هوایی آمریکا به پادگان‌های حزب‌الله در عراق و سوریه که شامگاه یکشنبه انجام شد، «بازگرندان توانمندی‌های بازدارند آمریکا در برابر تجاوزات ایران» بود.

او «گردان‌های حزب‌الله عراق را به «نقض حاکمیت عراق» متهم کرد.

هوک گفت: «رئیس جمهور آمریكا، دونالد ترامپ صبور بود». او در ادامه گفت، «آخرین چیزی كه ما به دنبال آن هستیم، جنگ در خاورمیانه است.»

او افزود: «ایالات متحده از ماه مه تعداد نیروهای خود در خاورمیانه را تا 14000 نفر افزایش داده و توان پدافند هوایی سعودی را افزایش داده است.»

در همین حال، دیوید شنکر دستیار وزیر امور خارجه ایالات متحده در امور خاورمیانه توضیح داد: «اهداف بمباران شده در سوریه در روز یکشنبه، از اهمیت بیشتری نسبت به اهداف مشابه در عراق برخوردار بودند.»

شنکر حملات ایالات متحده را «جدی» توصیف کرده و افزود: «ما خواهان افزایش تنش‌ها نیستیم، اما ایران خویشتن‌داری آمریکا را به عنوان ضعف و ناتوانی تفسیر کرد.»

وی بر اهمیت هدف قرار دادن یک سلسله از اهداف «برای رساندن پیام به ایران» تأکید ورزید.