تجمع فرماندهان حشدالشعبی در مقابل سفارت آمریکا و تلاش افراد مسلح برای ورود به سفارت

تصاویر جدیدی که از تجمع اعتراضی در مقابل سفارت آمریکا در بغداد منتشر شده، نشان می‌دهد فالح الفیاض، ابومهدی المهندس، قیس الخزعلی، حمید الجزائری و چند فرمانده دیگر نیروهای حشد الشعبی در این تجمع حضور یافته و علیرغم ادعاها درباره مسالمت‌آمیز بودن این اعتراضات، چندین فرد مسلح برای ورود به سفارت آمریکا تلاش کرده‌اند.

تعدادی از عراقی‌های هوادار حشد الشعبی و حزب‌الله عراق روز سه‌شنبه 31 دسامبر 2019 با در دست داشتن پرچم‌های این دو گروه شبه‌نظامی نزدیک به ایران، به سفارت آمریکا در بغداد حمله کرده و پس از سوزاندن یکی از درب‌های سفارت، وارد حیاط خارجی آن شدند. این افراد در اعتراض به حمله جنگنده‌های آمریکایی به مواضع حزب‌الله در عراق و سوریه تجمع کردند.

خبرنگار العربیه و الحدث گزارش کرد تجمع‌کنندگان با محکوم کردن حمله آمریکا به مواضع شبه‌نظامیان وابسته به ایران اقدام به شکستن دوربین‌های حفاظتی و درب خارجی سفارت کرده و پرچم آمریکا را آتش زدند.

نیروهای امنیتی عراق برای متفرق کردن این افراد اقدام به شلیک گاز اشک‌آورد کردند. در مقابل تعدادی از تجمع‌کنندگان نیز اقدام به سوزاندن اتاقک‌های نیروهای حفاظت از سفارت آمریکا کردند.

تصاویری از حضور قیس الخزعلی، و هادی العامری، فرماندهان شبه‌نظامیان عصائب اهل الحق و بدر منتشر شده که تجمعات مقابل سفارت آمریکا را مدیریت می‌کنند. ابومهدی المهندس و حمید الجزائری، فرمانده شبه‌نظامیان خراسانی نیز به تجمعات مقابل سفارت پیوستند.

شبکه العهد عراق در کانال تلگرامی خود تصویری از مشارکت فالح الفیاض، رئیس شورای حشد الشعبی نیز منتشر کرد و که در تجمع اعتراضی به آنچه «تجاوز آمریکا» توصیف شده، حضور دارد.

شبکه السومریه عراق گزارش کرد گردان‌های حزب‌الله عراق اعلام کرده تا زمان بسته شدن سفارت آمریکا یا اخراج سفیر این کشور از بغداد، در مقابل سفارت تحصن خواهد کرد. جعفر الحسینی، سخنگوی این گروه شبه‎نظامی نزدیک به ایران اعلام کرد: «به هیچ وجه قصد ورود یا تعدی به سفارت آمریکا در عراق را نداریم، اما تا زمان بسته شدن سفارت، در آنجا تحصن می‌کنیم.»

شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع جنازه 25 پیکارجوی کشته شده حزب‌الله که در حملات هوایی آمریکا کشته شده‌اند، توانستند بدون هیچ مشکلی از همه موانع منطقه به شدت محافظت شده الخضراء گذشته و به سفارت آمریکا برسند. در مقابل سفارت، نیروهای امنیتی عراق قصد ممانعت از معترضان را داشتند ولی با واکنش خشونت‌بار آنها مواجه شدند.

خبرنگار العربیه گزارش کرد که این افراد اقدام به پرتاب سنگ به سوی سفارت آمریکا کردند. همزمان اخباری درباره خروج ماثیو مولر، سفیر آمریکا در عراق از سفارت و انتقال به مقصدی نامعلوم منتشر شد.

علیرغم ادعای گردان‌های حزب‌الله عراق درباره نبود هیچ برنامه‌ای برای اشغال سفارت، تصاویر منتشر شده از تجمع‌ها نشان می‌دهد افراد مسلحی در میان تجمع‌کنندگان حضور دارند که برای ورود به سفارت آمریکا در بغداد می‌کوشند. تعداد تجمع‌کنندگان براساس گزارش‌های شاهدان عینی، صدها نفر برآورد شده است.شبکه السومریه گزارش کرد تجمع‌کنندگان اقدام به برپایی چندین چادر در مقابل سفارت آمریکا کرده‌اند.

پس از بالا گرفتن انتقادات از حمله هوایی آمریکا به مواضع حزب‌الله، آمریکا دولت عراق را متهم کرد که اقدامات کافی برای محافظت از منافع آمریکا در این کشور را انجام نمی‌دهد.

یک مقام بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا به روزنامه‌نگاران در واشنگتن گفت: «به دولت عراق بارها هشدار دادیم و اطلاعاتی در اختیار آنها قرار دادیم تا آنها مسئولیت خود برای حمایت از ما به عنوان مهمان را انجام دهند.»

این مقام آمریکایی تاکید کرد که ارتش آمریکا و دیپلمات‌های این کشور بنا به «دعوت دولت عراق» در این کشور حضور دارند و «وظیفه دولت عراق است که از ما حمایت کند ولی اقدامات مناسب برای این کار را انجام نداد.»