سپاه پاسداران و مقامات رسمی از همان آغاز از سقوط هواپیما با موشک آگاه بوده‌اند

میرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران در یک نشست خبری گفت حادثه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط ستادهای بالاتر و مجموعه قوه قضاییه بررسی می‌شود.

میرعلی حاجی زاده

فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران گفت:

«ما گردنمان از مو باریک‌تر است. همه مسئولیت این کار را می‌پذیریم و هر تصمیمی که مسئولان بگیرند مطیع آن هستیم.»

این در حالی است که مقامات دولتی و نظامی ایران در روزهای گذشته احتمال ساقط شدن هواپیما به وسیله موشک را انکار کرده بودند.

ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی صبح روز شنبه ۲۱ دی‌ ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین، به دلیل «خطای انسانی و به شکل غیرعمد» مورد اصابت قرار گرفته است.

اکنون حاجی‌زاده گفته از حادثه هواپیمای مسافربری اوکراینی بعد از اجرای عملیات ضربات موشکی علیه پایگاه آمریکایی آگاه شده است.

او گفته:

«زمانی که اطمینان پیدا کردم این اتفاق افتاده آرزوی مرگ کردم. ای کاش می‌مردم و چنین حادثه‌ای را شاهد نبودم.»

این اظهارات نشان می‌دهد سپاه پاسداران و مقامات رسمی از همان آغاز از سقوط هواپیما با موشک آگاه بوده‌اند.

در سه روز گذشته در حالی که مقام‌های آمریکایی و کانادایی گفته بودند علت سقوط هواپیمای اوکراین اصابت موشک بوده، مقام‌های ایرانی هر گونه شلیک به سوی این هواپیما را رد می‌کردند.

پس از بررسی تصاویر ویدئوی لحظه اصابت موشک به هواپیما از سوی پژوهشگران نیویورک تایمز و بلینگ کتس، برخورد مقام‌های جمهوری اسلامی تغییر کرد و به کشورهایی که شهروندانشان سرنشین‌های هواپیمای اوکراینی بودند، قول همکاری در تحقیقات علت سقوط دادند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفته:

«بیش از یک هفته شرایط منطقه و التهابات منطقه و احتمال درگیری نسبت به سال‌های گذشته شاید از ابتدای انقلاب بی‌سابقه بود و احتمال درگیری بالا بود. نیروهای هر دو طرف در آماده باش ۱۰۰ درصد بودند به‌خصوص که آمریکایی‌ها اعلام کرده بودند ۵۲ نقطه در ایران را می‌زنند. برای همین همه‌ یگان‌های آفندی و پدافندی در آماده باش ۱۰۰ درصد بودند. آنچه در بررسی‌های ما انجام شد شب حادثه وضعیت آمادگی را در سطح جنگی قرار دادند و بالاترین سطح آماده باش توسط شبکه یکپارچه پدافند به سامانه‌ها ابلاغ می‌شود. در این شرایط تعدادی از سامانه‌های پدافندی به رینگ پدافند تهران اضافه شد. یعنی اولین سامانه‌هایی که در محدوده‌ غرب تهران مستقر می‌شود، این حادثه توسط آن رقم خورده است.»

به گفته حاجی‌زاده خود اپراتور این سامانه اظهار کرده است که بارها اعلام کرده بودیم فضای کشور باید از پروازها پاک شود ولی به لحاظ برخی ملاحظات این کار را نمی‌کنند و با شرایط جنگی این پروازها ادامه پیدا می‌کند و این سامانه در فاصله ۱۹ کیلومتر با هدفی که کروز تشخیص داده می‌شود، مواجه می‌شود.

فرمانده هوافضای سپاه گفته:

«سامانه‌ها در بالاترین سطح آمادگی بودند. یعنی فقط کافی است یک شستی را شما فشار بدهید. مصاحبه‌ای هم با این اپراتور انجام شده که پخش خواهد شد و او اظهار می‌کند که ما چندین بار درخواست کردیم که آسمان کشور از پروازها متوقف شود یعنی اصطلاحاً “کلیر” شود.»

حاجی‌زاده گفته این سامانه ساعت ۱۲ شب در منطقه مورد نظر مستقر شده و زمانی که هواپیمای اوکراینی پرواز کرده -با توجه به سمت پروازی که داشته است- از طرف سامانه، موشک کروز تشخیص داده می‌شود. او گفته که با وجود این، اپراتور باید تماس می‌گرفته و تایید این موضوع را دریافت می‌کرده است.

او خطای اپراتور را تماس نگرفتن دانسته و گفته سامانه ارتباطی او در زمان حادثه دچار اختلالی بوده و به هر ترتیب موفق به برقراری ارتباط نشده.

فرمانده هوا فضای سپاه همچنین گفته که اپراتور ۱۰ ثانیه فرصت داشته تا تصمیم بگیرد و می‌توانسته هدف را بزند یا نزد که این «تصمیم بد» را می‌گیرد و هواپیما هدف قرار می‌گیرد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه همچنین گفته هواپیمایی کشوری تا قبل از اعلام نیروهای مسلح از موضوع خبر نداشتند. او گفته خودش چهارشنبه متوجه این قضیه شده و به مسئولین گفته که احتمال می‌دهد هواپیمای خودی را زده باشیم.

به گفته حاجی‌زاده، در روزهای گذشته ستاد کل تیم بررسی حادثه تشکیل داده بود و کسانی را که دخیل در این حادثه بودند قرنطینه کرد و آنها اجازه نداشتند چیزی به کسی بگویند.

او گفته:‌ «صبح جمعه همه اطلاعات جمع و مشخص شد عده‌ای در این ماجرا خطا داشتند اما نه سپاه و نه نیروهای مسلح نمی خواستند پنهان کاری کنند و این روالی بوده که باید طی می شده است.»

فرمانده هوافضای سپاه گفته:

«مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری هیچ خطایی نداشتند و همه مسئولیت به عهده ماست و ما باید جوابگو باشیم. هواپیما در مسیر خودش بوده و همه کار خود را درست انجام داده بودند.»

بنا بر گفته‌های حاجی‌زاده، موشک اصابت کرده به هواپیما موشک کوتاه برد و مجاورتی بوده و هواپیما بعد از خوردن به زمین متلاشی شده است.

حاجی‌زاده در نهایت فاجعه ساقط شدن هواپیما را «هزینه شیطنت ها و التهابات آمریکا در منطقه» خوانده و گفته «در آن شب ما آمادگی درگیری همه جانبه را داشتیم.»

به گفته این فرمانده سپاه، آن شب تعداد زیادی هواپیمای جنگی در آسمان در حال پرواز بودند.

هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هواپیمایی اوکراین با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه، بامداد چهارشنبه ۱۸ دی، ساعاتی پس از حملات موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در خاک عراق و شش دقیقه پس از بلند شدن از باند فرودگاه «امام خمینی»، در محدوده شاهد شهر سقوط کرد و همه سرنشین‌های آن کشته شدند.