ترامپ در مورد «مذاکره پس از رفع تحریم‌ها»: «نه، مرسی!»

رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به سخنان وزیر خارجه ایران که تهران حاضر به مذاکره است، اما تنها شرط مذاکره رفع تحریم‌ها توسط آمریکاست، گفته «نه، مرسی!».

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در گفت‌وگویی با هفته‌نامه آلمانی اشپیگل، روز پنجم بهمن ماه گفته که حتی از پس کشته‌ شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، هم مذاکره با آمریکا «غیر متحمل» نیست و تنها شرط آن رفع تحریم‌هاست.

او در پاسخ به این پرسشخبرنگار اشپیگل که آیا در پی کشته شدن قاسم سلیمانی، احتمال مذاکره با آمریکا را منتفی می‌داند، گفته است: «نه، من هرگز این احتمال را رد نمی‌کنم که افراد رویکرد خود را تغییر دهند و واقعیت را به‌رسمیت بشناسند. برای ما فرقی نمی‌کند چه کسی در کاخ سفید نشسته است. مهم این است که رفتارشان چگونه است. دولت ترامپ می‌تواند گذشته خود را اصلاح کند، تحریم‌ها را برداشته و به میز مذاکرات بازگردد.»

او افزوده است که «ما هنوز سر میز مذاکره هستیم. آنها هستند که میز را ترک کرده‌اند.»

ساعاتی بعد در بامداد ششم بهمن ماه دونالد ترامپ در حساب کاربری خود در توئیتر هم به انگلیسی و هم به فارسی توئیت‌هایی در واکنش منتشر کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا به فارسی نوشته «وزیر امور خارجه ایران می‌گوید ایران خواستار مذاکره با ایالات متحده است اما می‌خواهد که تحریم‌ها برداشته شود. نه، مرسی!».

ساعتی پس از این توئیت، آقای ظریف نیز به آن واکنش نشان داد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت «بهتر است به دونالد ترامپ توصیه شود تصمیم‌ها و اظهارات سیاست خارجی خود را، به‌جای آن‌که بر سرخط‌های خبری فاکس‌نیوز و مترجمان فارسی‌اش بنا نهد، بر پایه واقعیت‌ها بنا کند».

او سپس از آقای ترامپ خواسته «برای آن‌که بیشتر مطلع شود، تمامی مصاحبه» با اشپیگل را بخواند و اگر طولانی است، بخشی را که تصویرش را بازنشر کرده‌است.

رئیس‌جمهوری آمریکا هنوز به واکنش وزیر خارجه ایران به توئیت خودش، واکنش نشان نداده‌است.

دولت دونالد ترامپ در بهار گذشته از توافق اتمی صورت‌گرفته در دولت باراک اوباما، میان آمریکا، ایران و پنج قدرت دیگر خارج شد.

ترامپ همواره تاکید کرده است توافق موسوم به «برجام» از «بدترین» توافق‌هایی‌ست که دیده و خواستار مذاکرات تازه و دستیابی به توافقی دیگر با جمهوری اسلامی شده‌است.

طی ماه‌های گذشته تنش‌ها به‌طور فزاینده‌ای بین دو کشور بالا گرفته است.

در دی ماه ایالات متحده به دستور دونالد ترامپ، قاسم سلیمانی و همراهان او از جمله معاون حشد شعبی عراق را در بغداد هدف قرار داد و کشت.

در واکنش مقام‌های جمهوری اسلامی تهدید به گرفتن «انتقامی سخت» کردند که در نهایت به حمله موشکی به دو پایگاه مورد استفاده آمریکا در عراق انجامید. این حمله تلفات جانی نداشت، اما وزارت دفاع آمریکا، می‌گوید ۳۴ نفر دچار آسیب‌های مغزی شده‌اند.

در جریان حمله به این پایگاه‌ها، پدافند هوایی سپاه دو موشک به هواپیمای مسافربری تهران-ک‌یف شلیک کرد که به کشته‌شدن ۱۷۶ نفر انجامید. مقام‌های جمهوری اسلامی برای مدت سه روز این موضوع را کتمان کردند، تا در نهایت پذیرفتند موشک‌ها در پی «خطای انسانی» شلیک شده‌است. تهران اما هنوز با انتقال جعبه‌های سیاه هواپیما به کشوری که بتواند اطلاعات آن را خارج کند، موافقت نکرده‌است.