سازمان ملل متحد از احتمال وقوع فاجعه‌ای انسانی در استان ادلب سوریه هشدار داد


مارک لوکوک معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور انسانی شامگاه چهارشنبه 29 ژانویه 2020 در شورای امنیت ضمن هشدار از بروز فاجعه انسانی در استان ادلب در شمال غرب سوریه بر ضرورت توقف درگیری‌ها در این مناطق تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها این مقام سازمان ملل متحد تاکید کرد « تمامی طرف‌های درگیر و کسانی که بر آنها تاثیرگذار هستند باید درگیری‌ها را فورا متوقف سازند. اگر نبردهای کنونی متوقف نشود با وقوع فاجعه انسانی خطرناکتری مواجه خواهیم شد».

از طرفی رژیم سوریه چهارشنبه اعلام کرد شهر استراتژیک معره النعمان را پس از چندین هفته حملات پی در پی به استان ادلب و مناطق تحت کنترل گروه‌های جهادی و دیگر گروه‌های اپوزسیون بازپس گرفته است.

در همین راستا مارک لوکوک معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور انسانی اعلام کرد که «صدها هزار تن از غیرنظامیان در خطر هستند و برای فرار تلاش می‌کنند».
فرار 200 هزار آواره سوری

بر اساس گزارش سازمان ملل «دستکم 200 هزار تن طی دو روز گذشته فرار کرده‌اند. از یک هفته پیش تعداد آوارگان جنگی در این مناطق بالغ بر 115 هزار شخص بوده است. همچنین طی دو ماه گذشته نزدیک به 390 هزار نفر از صحنه درگیری‌ها فرار کرده‌اند.

این مقام سازمان ملل ضمن اشاره به اینکه بیش از 2.8 میلیون تن در شمال شرق سوریه نیاز به کمک دارند، تاکید کرد ضروری است تا تمامی طرف‌ها درگیری و فعالیت‌های جنگی را در مناطق کاهش تنش در ادلب و اطراف آن متوقف کنند».
جهان به مردم سوریه پشت کرد

مارک لوکوک در ادامه گفت که طی هفته گذشته با سوری‌ها در ادلب گفت‌وگو کرده است، او خطاب به شورای امنیت توضیح داد که «آنها (مردم سوریه) در شوک به سر می‌برند و این احساس را دارند که جهان آنها را تنها رها کرده است».

او افزود «برای آنها این که شورای امنیت از متوقف ساختن کشتار غیرنظامیان محاصره شده در منطقه جنگی ناتوان است، غیر قابل تصوّر است »، او در ادامه توضیح داد، پیام آنها این است که «ما می‌ترسیم. خواهش می‌کنیم به ما کمک کنید، آنچه در جریان است را متوقف کنید».

بلژیک، فرانسه و ایالات متحده آمریکا «حملات گسترده» در ادلب سوریه را محکوم کردند، مارک بیکستین دی بویتسویروی سفیر بلژیک در سازمان ملل متحد در این باره به قوانین بین‌المللی جنگ اشاره کرد که جان غیرنظامیان را مصون می‌دانند.