مهلت یک هفته‌ای استان ذی‌قار به دولت… تهدید به تظاهرات میلیونی

استان ذی‌قار، در جنوب عراق، یک هفته به دولت موقت مهلت داد تا همه پرسی مردمی را برای انتخاب نخست وزیر مستقل، به دور نفوذ از احزاب سیاسی، انجام دهد.

شماری از فعالان جنبش مردمی در این استان جنوبی، تهدید کردند، در صورت عدم تحقق خواسته‌های تظاهرکنندگان؛ به ویژه انتخاب نخست وزیر مستقل، تظاهرات میلیونی را در بغداد و در ورودی‌های منطقه به شدت حفاظت شده سبز، که بسیاری از سفارتخانه‌ها، مؤسسات رسمی و وزارتخانه‌ها در آن قرار دارند، برپا خواهند کرد.

این درحالی است که میدان‌های حضور تظاهر کنندگان در دو روز گذشته، شاهد درگیری میان معترضان و طرفداران مقتدا صدر، رهبر جریان صدری بود که با پیش زمینه حمایت از معرفی محمد علاوی به عنوان نخست وزیر برای تشکیل کابینه جدید رخ داد.
کشته شدن 8 نفر در درگیری با کلاه آبی‌ها

به گزارش امدادگران و منابع امنیتی در روز پنجشنبه 6 فوریه، درپی یورش هواداران صدر به تعدادی از خیمه‌ها، دست‌کم هشت نفر در درگیری‌های نجف، کشته شدند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، امدادگران بدون اعلام جزئیات، افزودند که دست‌کم 20 نفر در این خشونت‌ها زخمی شده اند.

این منابع امنیتی همچنین گفتند که هواداران صدر معروف به کلاه آبی‌ها (به دلیل کلاه‌های آبی که معمولاً روی سرشان می‌گذارند)، سعی داشتند منطقه را از معترضین مخالف دولت، تخلیه کنند که با واکنش متقابل تظاهر کنندگان روبروشدند.

به گفته این منابع، درگیری میان طرفین رخ داد و کلاه آبی‌ها، بمب‌های بنزینی را بر روی چادرهای معترضین انداختند که پس ازمدت کوتاهی، صدای شلیک گلوله بلند شد که به کشته شدن 8 نفر انجامید.

افزون بر این، کلاه‌های آبی‌ها همچنین به معترضین شهر کربلا نیز حمله برده و شماری از تحصن کنندگان را زخمی کردند.

در همین حال، محمد توفیق علاوی، نخست وزیر انتصابی عراق که هفته گذشته مامور تشکیل کابینه جدید شد، با محکوم کردن این خشونت‌ها، از دولت موقت خواست تا اقدامات لازم را برای حفاظت از معترضان انجام دهد.

قابل توجه است که مقتدا صدر، مواضع ضد و نقیضی از خود بروز داده، به طوری که در پاره‌ای از اوقات، از معترضین عراقی که خواهان کنار زده شدن تمامیت بدنه نخبه حاکم هستند، حمایت کرده اما در برخی اوقات دیگر، هم به آنها پشت کرده است.

صدر هفته گذشته از پیروان خود خواست تا به دستگاه حاکمه در بازگردادن امور به وضعیت عادی در خیابان‌های بسته شده از سوی تحصن کنندگان و اطمینان از باز شدن مجدد مدارس و شرکت‌ها، پس از ماه‌ها اعتراضات کمک کنند که منجر به کشته شدن 500 نفر در درگیری بین تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی شده است.