درخواست سناتورهای آمریکایی از توییتر برای بستن حساب‌های خامنه‌ای و ظریف

چهار سناتور جمهوریخواه در نامه‌ای به مدیرعامل توییتر تاکید کرده‌اند که بر اساس تحریم های ایالات متحده علیه ایران می بایست حساب های کاربری علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بسته شود.

تد کروز، تام کاتن، مارشا بلکبرن و مارکو روبیو در این نامه که روز جمعه منتشر شده، تاکید کرده‌اند، براساس تحریم های ایالات متحده آمریکا علیه ایران، ارائه هرگونه کالا و خدمات به دولت ایران توسط شهروندان و نهادهای آمریکایی ممنوع شده است.

در این نامه آمده است، توییتر به عنوان یک نهاد آمریکایی به دلیل ارائه خدمات به رهبران ایران می‌تواند مورد تحریم قرار گیرد.

گزارش‌ها حاکی است که این نامه به ابتکار تد کروز تهیه شده است.

این سناتورهای می‌گویند که توییتر پیشتر اعلام کرده است که جلوی تبلیغات سیاسی را خواهد گرفت، اما به «حکومت سرکوبگر ایران» اجازه داده تا به این شبکه اجتماعی دسترسی داشته باشد.

در این نامه تصریح شده است: «حساب کاربری توییتر یک سرویس است. بنابراین ما از شما می‌خواهیم از تحریم‌ها پیروی کنید و ارائه خدمات به خامنه‌ای، ظریف و دیگر نهادهای ایرانی تحریم شده را متوقف کنید.»

در حالی که دفتر علی خامنه‌ای و دیگر مقام های ایران در شبکه های اجتماعی فعالند، دسترسی شهروندان ایرانی به شبکه‌های اجتماعی مهم فیلتر است.

توئیتر در کنار فیس‌بوک از مهم‌ترین رسانه‌های اجتماعی هستند که حکومت ایران با اعمال فیلترینگ مانع دسترسی آزادانه شهروندان خود به آنها شده است.
پیام در دسترس نبودن توییت در صفحه آیت‌الله خامنه‌ای

سال گذشته حساب کاربری علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مجبور شد تا توییت مربوط به حکم قتل برای سلمان رشدی از طرف آیت‌الله خمینی را حذف کند.

در پی انتشار یک پیام توییتری در حساب رسمی رهبر جمهوری اسلامی در سالگرد صدور حکم قتل برای سلمان رشدی از طرف آیت‌الله خمینی، کمپانی توییتر این پیام را غیرقابل دسترس کرد.

به نظر می رسد بهمین دلیل حساب کاربری علی خامنه ای برای چند روز قادر به انتشار توییت‌های جدید نبود و برای ادامه کار مجبور به حذف این پیام شده‌اند.