سازمان بهداشت جهانی: کروناویروس ده برابر کشنده‌ تر از آنفلوانزای خوکی است و برداشتن شتابزدۀ قرنطینه خطرات بسیار در بر دارد

سازمان بهداشت جهانی، روز دوشنبه اعلام کرد که توقف کامل چرخش ویروس کرونا نیازمند کشف یک «واکسن قابل اعتماد و کارآ»ست. مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، دکتر تدروس آدهانوم قبریسوس، روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی مجازی از کشورهائی که به قرنطینه پایان می‌دهند خواست که خروج از خانه نشینی «به کندی» و آرام آرام صورت گیرد.
تبلیغ بازرگانی

مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، دکتر تدروس آدهانوم قبریسوس، در ویدیوکنفرانس مطبوعاتی خود، امروز دوشنبه ١٣ آوریل، با ارائۀ ارزیابی‌های تازۀ این سازمان اعلام کرد که ویروس کرونا ده بار بیش از از آنفلوانزای خوکی (اچ١.اِن١) کشنده است. وی گفت «یکپارچه شدن دنیا از این نیز حکایت دارد که خطر بازگشت و احیا ویروس همواره وجود دارد و بنابراین تا هنگام ایجاد و توزیع یک واکسن «مطمئن و کارآمد» شیوع آن ادامه خواهد داشت.

وی گفت که «داده‌های جمع آوری شده از کشورهای مختلف امکان می‌دهد آگاهی روشن تری از این ویروس، سلوک و نحوۀ مبارزه با آن داشته باشیم». او بر پایۀ این داده‌ها تاکید کرد که «شیوع بیماری کووید١٩ از سرعت بیشتر برخوردار است و ده برابر کشنده تر از ویروسی است که منجر به اپیدمی سال ٢٠٠٩ گردید».

این سازمان به کشورهائی که برای به راه انداختن کسب و کارها، برنامۀ پایان دادن به قرنطینه و خانه نشینی دارند، هشدار داد و اعلام کرد که هر گونه کاهش سخت گیری در این زمینه باید با شش معیار تعیین شده از سوی این سازمان سنجیده شود. از نظر این سازمان تنها هنگامی می‌توان بصورت تدریجی دست به این کار زد که «شیوع بیماری در کشور کنترل شده باشد» و «سامانه و تمهیدات شناسائی، ردیابی و در انزوا قرار دادن افراد مبتلا بکار افتاده باشد».

این سازمان تاکید کرد که به این منظور «باید خطرات احتمالی در مراکز درمانی و خانه های سالمندان کاهش یافته باشد»، «تمهیدات ایمنی در کلیۀ موسسات آموزشی و اماکن محل اجتماعات» برقرار گردیده و «مراکز بهداشتی و درمانی عمومی توان مدیریت خطرات ناشی از شیوع را داشته باشند» و «جامعه به اندازۀ کافی مطلع و آمادگی به اجرا گذاشتن تدبیرات تازه را داشته باشد».

مدیرکل سازمان بهداشت جهانی از همه کشورها خواست در اجرای فاصله گذاری اجتماعی دقت کامل مبذول دارند.