مرکز‌ پژوهش‌های مجلس: بدون جداسازی۶۰میلیون ایرانی کرونا می‌گیرند، با مداخله چهل درصدی ۸۱۱هزار نفر

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی اعلام کرد بر اساس مدل‌سازی کار گروه اپیدمیولوژی وزارت بهداشت، بدون هرگونه مداخله برای ایزولاسیون، برآورد می‌شود که ۶۰ میلیون نفر به کرونا مبتلا خواهند شد و بیماری تا آبان‌ماه ۱۳۹۹ به اوج خواهد رسید و در صورت مداخله ده درصدی دو میلیون و ۴۰۰ صد هزار نفر مبتلا شده و بیش از ۳۰ هزار جان خود را از دست می‌دهند.

در این گزارش که وضعیت کنترل همه‌گیری ویروس کرونا در ایران و پيش‌بينی موج دوم شيوع آن مورد بررسی قرار گرفته، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: «براساس مدل‌سازی کار گروه اپیدمیولوژی وزارت بهداشت، بدون هرگونه مداخله، برآورد می‌شود که ۶۰ میلیون نفر مبتلا به بیماری خواهند شد. بیماری تا ۴۰۰ روز در کشور می‌ماند و تا آبان ماه ۱۳۹۹ به اوج خود می‌رسد.»

شمار جان‌باختگان در صورت ابتلای ۶۰ میلیون نفر در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ذکر نشده است اما این مرکز ، آثار مداخله ایزولاسیون در چهار سناریو برای کشور و تهران شبیه‌سازی شده است و براساس این الگوسازی به برآورد تعداد مبتلایان و جان‌باختگان پرداخته است.

بر این اساس، در صورت رسیدن سطح مداخله و ایزولاسیون به ده درصد، در کل کشور ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به این ویروس مبتلا شده و ۳۰ هزار و ۷۰۰ نفر جان خود را از دست می‌دهند و در اوج شیوع کرونا روزانه ۱۶ هزار نفر این ویروس مبتلا می‌شوند. آمار ابتلا در تهران بر پایه مداخله ده درصدی حدود ۵۳۰ هزار نفر و شمار جان‌باختگان در پایتخت نیز شش هزار و ۵۰۰ نفر تخمین زده شده است.

در این گزارش برآورد شده که با «ایزولاسیون و مداخله ۲۵ درصدی» حدود یک میلیون و ۱۶۰ هزار نفر در ایران به کرونا مبتلا می‌شوند و ۱۳ هزار و ۴۵۰ نفر جان خود را از دست می‌دهند. شمار مبتلایان در تهران براساس این سطح از مداخله، ۲۴۵ هزار نفر و شمار جان‌باختگان دو هزار و ۷۰۰ نفر برآورد شده است.

در سومین برآورد براساس مداخله و ایزولاسیون ۳۲ درصدی، در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آمده است که ۹۵۱ هزار نفر در ایران به کرونا مبتلا شده و هشت هزار و ۳۶۰ نفر جان خود را از دست می‌دهند. برآورد در این حالت برای تهران ۱۹۳ هزار ابتلا و یک هزار و ۶۶۰ مورد مرگ است.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آمده که در صورت مداخله و ایزولاسیون ۴۰ درصدی، در کشور ۸۱۱ هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا شده و شش هزار و ۳۰ نفر جان خود را از دست می‌دهند و در تهران نیز ۱۵۹ هزار نفر مبتلا شده و یک هزار و ۱۲۰ جان خود را از دست می‌دهند.

همین گزارش تاکید کرده است «طبق شواهد علمی تولید شده در جهان، با ایزولاسیون زیر ۷۰ درصد احتمال موفقیت استراتژی فاصله‌گذاری فیزیکی برای هر مدتی بعید است.»

در مداخله و ایزولاسیون بالای ۷۰ درصدی نیز این گزارش برآورد کرده که «در صورتی که رعایت جامعه در سطح ۸۰ تا ۹۰ درصد احتمالا این بیماری را طی ۱۳ تا ۱۴ هفته کنترل می‌کند به‌خصوص اگر این رعایت در همراهی با موارد ایزولاسیون موثر و محدودیت‌های مسافرتی بین‌المللی باشد.»

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود درباره زمان وقوع موج دوم شیوع و ابتلا به کرونا در ایران تاکید کرده که «اگر موج اول بیماری تا اوایل تیرماه ۱۳۹۹ مهار نشود در آن صورت به احتمال قوی موج اول و دوم تحت شرایط موجود از هم قابل تفکیک نخواهند بود».

برآورد گزارش این است که « انتظار می‌رود در فصل بعدی سرما» موج دوم شیوع کرونا در ایران شکل می‌گیرد اما همزمان تاکید شده که به دلیل سیر طولانی كنترل اپیدمی اول «به احتمال قوی در ایران موج اول و دوم ازهم قابل تفکیک نخواهند بود.»

مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین با اشاره به «میزان ابتلای خاموش در جامعه و وضعیت روند همه‌گیری در شرایط فعلی» تاکید کرد که «اگر همه‌گیری با شدت اقدامات در مراحل اولیه خاموش شود و جامعه در سطح وسیع به بیماری حساس بماند، از سوی دیگر اقدامات یکباره متوقف انتظار می‌رود موج‌های بعدی شدید باشند.