اقتصاد جهانی بدلیل کرونا در سال 2020 به میزان 3.2 درصد کوچک‌تر می‌شود

سازمان ملل متحد روز چهارشنبه 13ماه مه 2020 گفت که پیش‌بینی می‌شود اقتصاد جهان پس از آن‌که انتشار ویروس کرونا منجر به کاهش فعالیت‌های اقتصادی و افزایش غیرواضح و شعله‌ور شدن شرارت بدترین رکود اقتصادی از زمان رکود بزرگ شود، در سال 2020 و به میزان 3.2 درصد کوچکتر شود.

به گزارش خبرگزاری‌ها در گزارشی از اداره امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد گفته شده که احتمالا نتایج اقتصاد جهان به طور تدریجی و تا سال 2021 بهبود یابد.

اداره امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد در ژانویه گذشته رشد اقتصادی بین 1.8 الی‌ 2.5 درصدی را برای اقتصاد امسال جهان پیش‌بینی کرده بود.

در گزارشی که چهارشنبه انتشار یافته گفته شده « پیش‌بینی می‌شود که تولید اقتصادی جهان در سالهای 2020 و 2021 به میزان تقریبی 8.5 تریلیون دلار معادل نتایج به دست آمده در چهار سال اخیر را از دست دهد».

ویروس جدید کرونا که اغلب باعث بیماری تنفسی در مبتلایان به کووید – 19 می‌شود از زمان ظهور آن برای اولین بار در شهر ووهان چین در اواخر سال جاری تاکنون و بنا به آمارهای گردآوری شده توسط خبرگزاری رویترز در مناطق مختلف جهان نزدیک به 4.3 میلیون نفر را مبتلا ساخته و باعث مرگ بیش از 291 هزار نفر تن شده است.

این اداره همچنین گفت که « چنانچه جنگ علیه پاندمی کرونا ادامه یابد هزینه اقتصادی هنگفتی را بر جهان متحمل خواهد کرد و به طور ریشه‌ای بر ساختار تجارت و روند جهانی شدن تاثیر خواهد گذاشت».

در این گزارش همچنین نسبت به فقدان دامنه گسترده‌ای از فرصت‌های کاری و درآمدها همزمان با گسترش فقر در مناطق مختلف جهان بر اثر شیوع پاندمی کرونا، هشدار داده شده است.

در این گزارش گفته شده که بنا به ارزیابی‌های اساسی طی سال جاری 34.3 میلیون نفر و از جمله آنها میلیون‌ها کارگر فعال در بخش‌های غیر رسمی از خط فقر مطلق امسال پایین‌تر خواهند رفت و کشورهای آفریقایی از این میزان افزایش فقر سهمی 56 درصدی خواهند داشت.