انتقاد خامنه‌ای از کسانی که «بر روی هم‌میهن خودشان اسلحه کشیدند»

ا

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی شامگاه یکشنبه ۲۸ اردیبهشت در یک ارتباط تصویری با «نمایندگان تشکل‌های دانشجویی کشور» از کسانی که در اوایل انقلاب «بر روی هم‌میهن خودشان اسلحه کشیدند» انتقاد کرد و علت آن را «ضعف مبانی معرفتی» عنوان کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی خامنه‌ای، او در این دیدار تصویری گفت که «ما در اوایل انقلاب جوانهایی را داشتیم که اینها مردمان مسلمانی بودند و برای اسلام وارد میدان شده بودند امّا چون مبانی معرفتی‌شان ضعیف بود .. جذب گروه‌های التقاطی شدند و از یک جوان مؤمن سالمِ اسلام‌طلب و مؤمن تبدیل شدند به کسانی که بر روی هم‌میهن خودشان اسلحه کشیدند، جوان را، پیر را، کاسب بازاری را هدف قرار دادند و آماج حملهٔ خودشان قرار دادند و آن فجایع را، آن جنایات را به وجود آوردند.»

رهبر جمهوری اسلامی اضافه کرد که آنها «به خاطر ضعف مبانی معرفتی جذب آن گروه‌های ناسالم شدند و به این راه‌ها کشانده شدند؛ آخر هم سر از زیر پرچم صدّام درآوردند؛ یعنی آخرش هم کارشان به اینجا رسید؛ منشأ همهٔ اینها همان عدم استقرار فکری بود.»

این اظهارات او در حالی بیان می‌شود که در تازه‌ترین دور از سرکوب‌های حکومتی جمهوری اسلامی که در آبان‌ماه گذشته روی داد شمار زیادی از شهروندان توسط مأموران حکومتی کشته شدند که مقامات جمهوری اسلامی هنوز حاضر به اعلام آمار کشته‌ها نشده‌اند.

خبرگزاری رویترز دوم دی‌ماه پارسال در گزارشی ضمن اعلام کشته‌ شدن ۱۵۰۰ نفر در اعتراضات اخیر در ایران، از قول «سه منبع نزدیک به حلقه اطرافیان» خامنه‌ای «و یک مقام چهارم» نوشت که رهبر جمهوری اسلامی به مقام‌های ارشد کشور گفته «هر کاری لازم است برای متوقف کردن» اعتراضات انجام دهند.

به نوشته رویترز «این دستور خونین‌ترین سرکوب معترضان را از زمان انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ را راه‌اندازی کرد.» مقام‌های جمهوری اسلامی وجود چنین دستوری را تکذیب می‌کنند اما حاضر به اعلام شمار قربانیان آبان‌ماه نیستند.

.

آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه «دیدار رمضانی» عصر یک‌شنبه خود با نمایندگان دانشجویان در مورد حل مسائل عمومی در ایران نیز گفت که ۴۲ سالی که از زمان انقلاب گذشته برای حل این مسائل «زمان کوتاهی است.»

او گفت: «البته ممکن است کسانی بگویند ‘آقا ۴۰ سال یا به قول یکی از آقایان ۴۲ سال از پیروزی انقلاب گذشته’؛ بله ۴۲ سال برای این گونه مسائل عمومی و کلان، زمان زیادی نیست، زمان کوتاهی است. خیلی از این کارها در طول زمان بتدریج انجام می‌گیرد، بخصوص با مشکلاتی که در کشور ما وجود داشته.»

او در بخشی دیگر اضافه کرد که به باور او «سرعت حرکت جمهوری اسلامی در زمینهٔ پیشرفت مسائل علمی چندین برابر سرعت متوسط دنیا است.»