قربانیان گلوله‌های غیر‌سازمانی

پنج روز از آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس می‌گذرد و هنوز آتش خاموش نشده است، روزنامه‌ها نوشته‌اند مردم و امدادگران بدون هیچ امکاناتی با آتش مقابله می‌کنند. روزنامه سازندگی روی عکسی از جدال مردم با آتش تیتر زده «دست های خالی»، روزنامه اطلاعات خطر نابودی حیات وحش جنگل‌های زاگرس را یادآور شده و حتی جام جم نوشته که «جنگل از وعده می‌سوزد»

اما این فقط روزنامه کیهان است که تیتر زده «بالگردهای ارتش و سپاه در خدمت اطفای حریق جنگل‌های زاگرس» به منطقه اعزام شدند. کیهان بعد از چند روز سکوت خبری درباره آنچه در زاگرس می‌گذرد در اولین واکنش، گزارشی متفاوت از واقعیت منطقه داده است. کیهان بار دیگر ثابت کرد که نگاه سیاسی این روزنامه بر گزینش و تفسیر خبر حاکم است.

سردبیران روزنامه‌های اعتماد، همدلی به حرف‌های شب گذشته، رحمانی فضلی، وزیر کشور واکنش نشان دادند. عبدالرضا رحمانی فضلی بعد از هشت ماه از حوادث آبان ماه برای اولین بار آمار تقریبی از تعداد کشته‌گان اعتراض‌ها را اعلام کرد. روزنامه همدلی «فرمول محاسبه جانباختگان آبان ماه» را زیر سوال برده و نوشته «وزیر کشور باز هم از صراحت در اعلام آمار طفره رفت». رحمانی فضلی ادعا کرده ۲۰ درصد از کشته‌شدگان حوادث آبان چیزی حدود ۴۰ یا ۴۵ نفر با سلاحی کشته شدند که سلاح سازمانی نبوده است. روزنامه اعتماد نیز در همین زمینه نوشته است:«اگر۸۰ درصد كشته‌شدگان با سلاح سازمانی جان باخته باشند، می‌توان نتيجه گرفت كه تعداد قربانيان حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر بوده‌اند.» اعتماد همچنین تیتر زده «قربانیان گلوله‌های غیر‌سازمانی».

کرونا همچنان در کشور قربانی می‌گیرد؛ روزنامه جمهوری اسلامی با اعلام دو هزار و ۵۱۶ ابتلا و ۶۳ فوتی جدید، تیتر زده «۷ استان در وضعیت هشدار کرونا» قرار دارند. این روزنامه از قول معاون وزیر بهداشت هم نوشته «عادی شدن کرونا خطرناک تر از خود ویروس است»

افزایش دوباره مبتلایان درحالی است که به گزارش روزنامه ابتکار، بسیاری از مردم به زندگی عادی خود بازگشته‌اند و اغلب مشاغل به جز معدودی از آن‌ها مشغول کارند. کمتر کسی در خیابان ماسک به صورت دارد و خبری از رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیست.

کیانوش جهانپور، معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفته باید بپذیریم هر کسی از خانه بیرون می‌آید باید ماسک داشته باشد. چراکه ثابت شده که استفاده از ماسک در کاهش انتقال بیماری و قطع زنجیره‌ای انتقال موثر است. روزنامه جمله تیتر زده «زندگی با ماسک»

در ادامه خبرهای سیاسی نگاهی هم به واکنش‌ها پیرامون نطق محمدباقر قالیباف در نخستین نطق او در مجلس داشته باشیم. ستاره صبح نوشته رئیس مجلس جدید وعده‌های زیادی برای کارآمد کردن مجلس داد و همین وعده‌ها تیتر روزنامه‌های اصول‌گرا و حامی قالیباف را ساخت. اما رویکرد او در حوزه سیاست خارجی توجه روزنامه سازندگی را جلب کرد که گفته «مذاکره با آمریکا بی‌حاصل و پرضرر است»

کیهان و سایر روزنامه‌های حکومتی به مجلس یک‌دست اصول‌گرا به ریاست قالیباف بسیار امیدوارند تاجایی که پیش‌بینی می‌کنند مجلس به راس امور باز می‌گردد.

از گزارش‌های اجتماعی هم غافل نشویم. فرید عطازاده، خبرنگار هفت صبح گزارشی تهیه کرده از «رقابت تهران و قم برای زباله سوز چینی» اینکه یک دستگاه زباله‌سوز اهدایی از کشور چین به ایران آمده و دعوا بین شهرداری تهران و قم بالا گرفته که این دستگاه کجا باشد. شهرداری و شورای شهر تهران می‌گویند زباله‌های بیمارستانی از زمان آغاز شیوع کرونا به ۱۱۰ هزارتن رسیده و تهران برای امحای آنها نیاز بیشتری به زباله‌سوز اهدایی چین دارد. اینکه تهران ۲۰ برابر قم پسماندهای عفونی دارد با این همه دستگاه به قم منتقل شده است.