رویترز: روسیه استخدام شهروندان سوری برای نبرد در لیبی را افزایش داده است

دولت مورد حمایت سازمان ملل در لیبی، همچنین اپوزیسیون سوریه، می‌گویند روسیه با شکست‌های اخیر نیروهای ژنرال خلیفه حفتر، کمک‌‌های نظامی به آنها را بصورت «چشمگیری» افزایش داده است.

چندین منبع به خبرگزاری رویترز گفته‌اند شرکت نظامی روسی «گروه واگنر» از ماه گذشته در حال استخدام «صدها سرباز مزدور» از جمله شهروندان سوری برای کمک به نیروهای ژنرال حفتر است که از آوریل پارسال علیه دولت مورد حمایت سازمان ملل می‌جنگند.

بنا بر این گزارش، استخدام شهروندان سوری توسط روسیه برای شرکت در جبهه مورد حمایت مسکو در لیبی طی ماه مه افزایش زیادی پیدا کرده است.

اخیراً آمریکا و «دولت وفاق ملی» لیبی از تحویل «پنهانی» چندین جنگنده روسی به نیروهای حفتر نیز خبر دادند.

گزارش اخیر هیئت تحقیق سازمان ملل متحد تعداد مزدوران روس مستقر در لیبی را بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر تخمین می‌زند. مسکو دخالت دولت در اعزام نفرات شرکت واگنر و اعزام جنگنده‌های روسی به لیبی را تکذیب کرده و می‌گوید گروه واگنر یک شرکت نظامی غیردولتی در روسیه است.

اپوزیسیون سوریه می‌گوید گروه واگنر با نظارت ارتش روسیه از ماه گذشته در حال استخدام گسترده مزدوران، به‌ویژه سوری‌ها برای جنگ در لیبی است. هنوز وزارت دفاع روسیه واکنشی به این خبر نداشته است.

طی هفته‌های گذشته نیروهای دولت وفاق ملی پیروزی‌های چشمگیری در لیبی داشته و چندین شهر را از کنترل نیروهای حفتر خارج کرده‌اند.

گزارش‌ها همچنین حاکی از عقب‌نشینی نیروهای حفتر و گروه واگنر به سمت مناطق مرکزی لیبی است. علاوه بر روسیه، امارات و مصر نیز حامی ژنرال حفتر هستند.

مصر طی روزهای گذشته پیشنهاد صلحی ارائه داده که بر اساس آن جنگ میان دولت و نیروهای حفتر از ۸ ژوئن (دوشنبه این هفته) متوقف شود و مذاکرات صلح آغاز شود. این پیشنهاد با حمایت کشورهای عربی مواجه شده، اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌است.

طی ماه‌های گذشته نیز مذاکراتی برای صلح در لیبی انجام شد، اما نیروهای حفتر به پیش‌روی به سمت طرابلس پایتخت کشور ادامه دادند.

در روزهای گذشته کنترل شهرهای ترهونه و منطقه وادی الوشکه به دست نیروهای دولت لیبی افتاده و عملیات گسترده‌ای برای آزادسازی مناطق سرت، جفره، بویرات الحسون، جریف و مناطق دیگر آغاز شده‌است.

از زمان سقوط رژیم معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ در نتیجه شورش مردمی که ناتو از آن حمایت کرد، لیبی درگیر جنگ داخلی بوده‌است.

در سال‌های اخیر قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دخالت در جنگ لیبی را افزایش داده‌اند.

کشورهای روسیه، فرانسه، مصر، اردن و امارات متحده عربی از نیروهای ژنرال حفتر و در مقابل ایتالیا، قطر و ترکیه از «دولت وفاق ملی» حمایت می‌کنند. ترکیه در ماه‌های اخیر نیروهای نظامی، پهپاد و شورشیان سوری مورد حمایت خود را به لیبی اعزام کرده‌است.