نمایندگان جمهوری‌خواه خواستار اجرای «قانون قیصر» برای حمایت ازمردم سوريه شدند

نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا دوشنبه 8 ژوئن 2020 از دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده خواستند «قانون قیصر برای حمایت از غیرنظامیان سوریه» را «قاطعانه» به مورد اجرا بگذارد.

قانون قیصر یا سزار به احترام و یاد یک عکاس سابق ارتش سوریه تدوین و نام‌گذاری شده که جان خود را به خطر انداخت و 50 هزار قطعه عکس از شکنجه و آزار وحشیانه و جنایات رژیم اسد در داخل زندان‌های سوریه را به خارج منتقل کرد.

به موجب این قانون که نهادهای روسی و ایرانی همکاری کننده با رژیم بشار اسد را هدف قرار می‌دهد دولت آمریکا با در دست داشتن ابزارهای لازم برای پاسخگو کردن رژیم بشار اسد مادامی که عاملان آن شکنجه‌ها و جنایت‌ها محاکمه نشوند، کمک‌ها برای بازسازی سوریه را بلوکه کرده و تحریم‌هایی را علیه رژیم اسد و شرکت‌هایی که با آن همکاری می‌کنند، اعمال می‌کند.
قانون قیصر تا چند روز دیگر اجرایی می‌شود

«قانون قیصر» که در دسامبر سال 2019 از سوی دونالد ترامپ به امضاء رسیده است در اواسط ماه ژوئن سال جاری به مورد اجرا گذاشته خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری‌ها رئیسان دو کمیته امور خارجی در شورای نمایندگان و مجلس سنای آمریکا و معاونانشان دوشنبه در بیانیه‌ای مشترک گفتند که «در سایه رژیم اسد و حامیانش، مردم سوریه برای مدتی طولانی بسیار رنج کشیدند».

جمیز ریش و مایکل مکول دو نماینده جمهوری‌خواه و الیوت انگل و باب منندز دو نماینده دمکرات در بیانیه‌ای افزودند که « ضروری است دولت (آمریکا) قانون قیصر را به طور قاطعانه و به موقع به مورد اجرا بگذارد تا پیامی برای رژیم (سوریه) و حامیانش باشد که (بشار) اسد همچنان منفور است».

دو سناتور و دو نماینده کنگره آمریکا تاکید کردند که اسد« هیچگاه مسئول قانونی نبوده(…) و رژیم سوریه و حامیانش باید برای کشتار بی‌گناهان حد بگذارند و راهی برای سوری‌ها جهت رسیدن به آشتی، ثبات و آزادی بگذارند».