تظاهرات در اعتراض به وضع بد اقتصادی؛ معترضان لبنانی راه‌های اصلی را بستند

به دنبال سقوط بیشتر ارزش واحد پولی لبنان و تشدید وخامت اوضاع اقتصادی، بیروت و چند شهر دیگر این کشور پنجشنبه ۲۲ خرداد شاهد تظاهرات اعتراضی و بستن راه‌های اصلی بودند.

به گزارش رویترز، ارزش «لیره» یا پوند لبنان در روز پنجشنبه به حدود پنج هزار لیره در مقابل یک دلار آمریکا رسید. از زمان آغاز بحران اقتصادی در لبنان از ماه اکتبر سال گذشته تاکنون پول ملی لبنان ۷۰ درصد ارزش خود را از دست داده است.

این گزارش می‌افزاید، لبنان در بدترین وضعیت از زمان پایان جنگ داخلی در سال ۱۹۹۰ قرار دارد و نگرانی‌ها در مورد ثبات کشور که بدهی‌های خارجی سنگینی دارد و دستخوش اختلافات فرقه‌ای و جناحی است به شدت افزایش یافته است.

از شهر شمالی طرابلس تا شهر جنوبی صیدون ، معترضان لبنانی‌ها با حضور در خیابان‌ها علیه فساد دولتی و طبقه حاکم شعار سر دادند.

در این اعتراضات که بزرگترین اعتراضات از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا در لبنان ارزیابی شده ، معترضان با آتش زدن لاستیک و سطل‌های زباله راه‌ها و جاده‌های اصلی را بستند.

شاهدان عینی می‌گویند، در طرابلس ، دومین شهر بزرگ لبنان، معترضان کوکتل مولوتف به سمت ساختمان بانک مرکزی در این شهر پرتاب کردند و آن را به آتش کشیدند. نیروهای پلیس با شلیک گاز اشک آور تلاش کردند تا معترضان را متفرق کنند.

حسان دیاب، نخست وزیر خواستار برگزاری نشست اضطراری کابینه در روز جمعه شده است تا به وضعیت سقوط کاهش ارزش پول ملی رسیدگی شود.

رویترز می‌گوید، بحران اقتصادی لبنان ریشه در ده‌ها سال فساد و ناکارآمدی در این کشور دارد که باعث افزایش شدید قیمت مواد غذایی و بیکاری و از بین رفتن پس انداز لبنانی‌ها شده است.

ناآرامی‌ها تازه در حالی رخ می‌دهد که مقامات دولت لبنان و صندوق بین المللی پول در حال مذاکره برای اجرای یک برنامه اصلاحات هستند و این امیدواری وجود دارد که این با اعطای میلیارد‌ها دلار اعتبار توسط این نهاد پولی، وضعیت اقتصادی در این کشور بهبود یابد.

بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول نرخ تورم کشور در سال جاری به بالای ۱۷ درصد اوج خواهد گرفت. پارسال نرخ تورم لبنان زیر ۳ درصد بود.

اقتصاد لبنان پارسال ۶ درصد کوچک‌تر شد و انتظار می‌رود سال جاری نیز رشد منفی ۱۲ درصدی را تجربه کند.