جهانگیری: درآمد نفتی از سالانه ۱۰۰ میلیارد به ۸ میلیارد دلار در سال گذشته رسید

معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران با متهم کردن آمریکا، عربستان و اسرائیل به «توطئه علیه ایران» گفت درآمد نفتی کشور از سالی ۱۰۰ میلیارد دلار به ۸ میلیارد دلار در سال گذشته رسید؛ وی با این حال گفت: «اقتصاد ایران آسیب دید اما فروپاشی در آن اتفاق نیفتاد».

اسحاق جهانگیری روز شنبه ۲۴ خرداد در مراسم تودیع و معارفه مدیران قبلی و جدید بنیاد شهید گفت: «ما کشوری بودیم که در یک سال ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم، اما کل درآمد نفتی کشور در سال ۹۸ حدود ۸ میلیارد دلار بود».

این مقام ارشد جمهوری اسلامی اشاره نکرد که درآمد یکصد میلیارد دلاری مربوط به چه سال یا دوره‌ای بوده است. سازمان اوپک در آخرین گزارش خود اعلام کرده بود که میزان درآمد نفتی جمهوری اسلامی در سال ۲۰۱۸ حدود ۶۰.۲ میلیارد دلار بود.

معاون اول حسن روحانی در سخنان روز شنبه‌اش آمریکا، عربستان و اسرائیل را متهم کرد که برای توطئه علیه ایران «دست به دست هم دادند» و به گفته او «نماد اصلی این توطئه‌ها اعمال تحریم‌هاست».

آمریکا در اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج شد و با اشاره به «اقدامات مخرب منطقه‌ای» و همچنین فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی، تمامی تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند.

اسحاق جهانگیری مدعی شد که «آمریکایی‌ها می‌خواستند اقتصاد ایران از هم بپاشد اما اکنون اقتصاد ایران روی پای خود ایستاده است و در حال رشد است».

معاون رئیس جمهوری اسلامی اشاره‌ای کوتاه به «زندگی سخت مردم» کرد اما علت دشواری‌ها را به تحریم‌ها مربوط دانست.
مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا اختلافات سیاسی ایالات متحده با دیگر کشورها را «تاکتیکی» عنوان کرد و گفت که این اختلافات «ریشه‌ای نیست».

اسحاق جهانگیری در سخنانش همچنین به موضوع تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اشاره کرد و گفت: آمریکایی‌ها «مقدمات این کار را آغاز کرده‌اند و حتی با فشار سعودی‌ها در دبیرخانه سازمان ملل گزارش تهیه می‌کنند که زمینه را برای توطئه بر ضد ایران مساعد کنند».

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که در حمایت از برجام صادر شد، تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر (چهار ماه دیگر) منقضی می‌شود و پس از آن ایران این امکان را خواهد داشت که به خرید و فروش جنگ‌افزار بپردازد.
کلی کرافت می گوید، آمریکا همه گزینه‌های دیپلماتیک خود را برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران به کار خواهد گرفت.

آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای تمدید این ممنوعیت به برخی اعضای شورای امنیت ارائه کرده و حسن روحانی نیز گفته است توقع دارد روسیه و چین اجازه چنین کاری را ندهند.

اسحاق جهانگیری در سخنان روز شنبه‌اش به موضوع بالا رفتن اجاره مسکن نیز اشاره کرد اما گفت: «مردم باید بدانند ما با شرایط تحریم و کرونا روبه‌رو هستیم».

با اینکه قیمت مسکن و اجاره‌بها در ایران در سال‌های گذشته همواره رشدی تصاعدی داشته اما در چند سال اخیر، به ویژه با سقوط ارزش ریال، انتقاد از اجاره‌های بسیار بالا در شهرهای بزرگ بارها مطرح شده است.