سازمان ملل: مداخله خارجی در لیبی به سطحی «بی‌سابقه» رسیده است

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، روز چهارشنبه هشدار داد که مداخله خارجی در امور کشور لیبی به «سطحی بی‌سابقه» رسیده و از کشورهای درگیر خواست به پای میز گفت‌وگوهای صلح بیایند.

به گفته آقای گوترش، در سه ماه گذشته دست‌کم ۱۰۲ غیرنظامی در درگیری‌های لیبی جان خود را از دست داده و ۲۵۴ غیرنظامی هم زخمی و مجروح شده‌اند، «افزایشی ۱۷۲ درصدی در مقایسه با سه ماه اول سال جاری میلادی».
رئیس‌جمهوری فرانسه می‌گوید: ترکیه تعداد زیادی از پیکارجویان جهادی را از سوریه به لیبی اعزام کرده است.
:

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه در جلسه رسمی شورای امنیت این سازمان در این باره سخن می‌گفت.

لیبی از سال ۲۰۱۱ در پی سقوط معمر قذافی، دیکتاتور این کشور،‌ دستخوش شورش و ناآرامی است و کشور عملا در شرق و غرب به دو پاره تقسیم شده است که هر یک حامیان خارجی خود را دارد.

این کشور پهناور شمال آفریقا که منابع نفتی غنی دارد، گرفتار نبردهای سهمگین میان دو حکومت رقیب شده است: یکی دولت «وفاق ملی» به رهبری فائز سراج در غرب با پایتختی طرابلس و دیگری «ارتش ملی» به فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر در شرق کشور.

فرانسه، روسیه، اردن و چند کشور عربی دیگر از خلیفه حفتر، ژنرال لیبیایی، حمایت می‌کنند و ترکیه، قطر و ایتالیا از دولتی که در طرابلس زمام امور را در دست دارد.

به گفته دبیرکل سازمان ملل، نیروهای این سازمان در حال تلاش برای تنش‌زدایی هستند. از جمله این تلاش‌ها یکی هم ایجاد منطقه‌ای غیرنظامی است «تا راه حلی برای بن‌بست سیاسی پیدا شده و افراد بی‌گناه از خطر در امان بمانند».

آنتونیو گوترش شش ماه پس از آن در شورای امنیت سخن می‌گفت که رهبران ۱۱ کشور در کنفرانسی در شهر برلین توافق کردند که به تحریم تسلیحاتی سازمان ملل احترام بگذارند، دست از حمایت از طرف‌های درگیر بردارند و دو طرف را به سوی آتش‌بس هدایت کنند.

شش ماه بعد، هیچ یک از این موارد توافقی اجرا نشده است.

در آغاز تیرماه، فرمان آماده‌باش ژنرال عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر، به ارتش کشورش جهت «اجرای ماموریت‌های داخلی و خارجی» که آمادگی عملی مصر برای دخالت به سود نیروهای ژنرال خلیفه حفتر در لیبی تعبیر شد تنش در آسیای غربی و شمال آفریقا را تشدید کرد و خشم دولت وفاق ملی را به دنبال داشت.