دولت لبنان در پی انفجارهائی که دستکم ١٣۵ کشته و نزدیک به ۵٠٠٠ نفر زخمی به بار آورد، در بیروت دو هفته «حالت اضطراری» برقرار کرد

دولت لبنان در پی انفجارهای بیسابقه و شدیدی که روز سه ‌شنبه بندر بیروت را ویران کرد، برای دو هفته در پایتخت حالت اضطراری اعلام داشت و حفظ نظم و امنیت شهر را به ارتش این کشور واگذار نمود. در همین حال، وزارت بهداری لبنان اعلام داشت که تا کنون حداقل ١٣۵ تن بر اثر دو انفجار پیاپی شب گذشته جان خود را از دست داده و هنوز ده‌ها نفر دیگر ناپدید تلقی می‌شوند. در این حادثه نزدیک به ۵٠٠٠ نفر نیز زخمی شده‌اند.

هیئت دولت لبنان، چنانکه شورای دفاع این کشور پیشنهاد کرده بود، برقراری حالت اضطراری در بیروت را مورد تائید قرار داد و با صدور حکمی اجرای آن را، از امروز چهارشنبه ۵ اوت/١۵ مرداد ماه، اعلام داشت.

دولت به ارتش دستور داد کلیۀ افرادی را که در شش سال اخیر مسئولیت اداره و مدیریت انبارهای ذخیرۀ نیترات امونیوم در بندر بیروت را بر عهده داشته‌اند، در حبس خانگی قرار دهد. شمار افرادی که این چنین تحت نظر قرار خواهند گرفت معلوم نیست، اما منابع دولتی اعلام کردند که این افراد تا هنگام برقراری و شناخت کامل مسئولیت‌ها زیر نظر ارتش در حبس خانگی خواهند ماند.

انفجار عظیم سه شنبه شب در بندر بیروت بگفتۀ حسان دیاب، نخست وزیر لبنان، به سبب ذخیره کردن غیر ایمن و بدون رعایت الزامات احتیاطی ٢٧۵٠ تُن نیترات آمونیوم در انبارهای این محل روی داده است. کمیسیون تحقیقاتی تشکیل شده از سوی دولت برای بررسی علل و چگونگی وقوع این حادثه، ماموریت یافته است بسرعت زنجیرۀ مسئولیت‌ها را در انبار کردن این مقدار نیترات آمونیوم روشن کند. کمیسیون باید پنج روز دیگر نتیجۀ تحقیقات خود را تسلیم دولت نماید.

بر اثر این انفجارها، چنانکه وزارت بهداری لبنان چهارشنبه شب اعلام کرد، حداقل ١٣۵ تن کشته و نزدیک به ۵٠٠٠ نفر نیز زخمی شده‌اند. حمد حسن تاکید کرد که «بدون تردید هنوز اجسادی در زیر آوارها وجود دارد» زیرا «ده‌ها تماس برای کسب اطلاع در بارۀ افراد ناپدید گرفته شده است».

یک روز پس از حادثه، بندر بیروت به میدان جنگی ویران کننده شباهت دارد. بگفتۀ فرماندار پایتخت حداقل ٣٣٠ هزار نفر از ساکنان شهر به دلیل تخریب منازل خود، بی خانمان شده‌اند.

«رمزی عطایا»، یکی از شهروندان بیروت، که در کیلومتری محل حادثه سکونت دارد، در گفتگو با رادیوی ما تاکید می‌کند که موج انفجار شیشه های بنای محل اقامت وی و دیگر ساختمان‌های اطراف را در هم شکسته و طوفانی از «قطعات سنگ و شیشه» براه انداختن است.

خسارات وارد شده به بخش گسترده‌ای از بیروت خدمات دولتی و حتی اضطراری را نیر مختل کرده است. در حالیکه شمار بیسابقۀ زخمی‌ها نیاز فراوان به مداوا و بستری شدن دارند، برخی از بیمارستان‌ها بر اثر انفجار تخریب شده و بیماران خود را به مراکز درمانی دیگر گسیل داشته‌اند.

بگفتۀ دکتر «روبر ساسی» که در بیمارستان «سَن جورج» در بیروت کار می‌کند، بنای این بیمارستان تخریب شده و بیماران به مراکز دیگر انتقال یافته‌اند. ناباوری وی را از شدت انفجار و خسارات حاصل از آن هنوز می‌توان در صدای او یافت. او می‌گوید به سبب فراوانی قربانیان، «برخی زخمی‌ها برای درمان ناگزیر شش هفت ساعت انتظار کشیدند».

دکتر «الکس شعیب»، پزشک دیگر ساکن بیروت تاکید می‌کند که بیمارستان‌ها بطور ناگهانی با چنان شمار زیادی زخمی روبرو شدند که حتی در دورۀ جنگ ٢٠ ساله داخلی نیز به این میزان نرسیده بود.

شهروندان لبنان که از ماه‌ها پیش به دلیل بحران اقتصادی و سیاسی جاری در کشور خود در تنگنا و ناامیدی قرار گرفته‌اند، این انفجار را «بلای» دیگری تلقی می‌کنند که خود را سزاوار آن نمی‌دانند. آنان پس از این انفجار هنوز به خود نیامده اند، اما اندک اندک صدای اعتراضات نسبت به بی توجهی و بی کفایتی مقامات کشور بگوش می‌رسد. یکی دیگر از ساکنان بیروت به رادیوی ما می‌گوید «این انفجار مصیبت دیگری است که واکنش به آن نیاز به زمان دارد. در حال حاضر مردم هنوز از ناباوری بیرون نیامده‌اند. چگونه است که بتوان این مقدار مواد خطرناک را در پایتخت بدون احتیاط انبار کرد بی آنکه هیچ مقام دولتی در برابر آن مسئول باشد؟» او با اشاره به سخنان نخست وزیر که خواستار تنبیه مدیران این انبارها شده است، خواستار مسئولیت شناسی مقامات دولتی است که از شش سال پیش به اینسو چنین موقعیتی را پذیرفته و در برابر آن هیچ اقدامی نکرده‌اند.