وال‌استریت جورنال: تصمیم آمریکا برای تحریم متحدان حزب‌الله لبنان

حزب‌الله لبنان

روزنامه وال استریب جورنال گزارش داده است دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا برای تحریم‌هایی در رابطه با فساد مالی علیه سیاستمداران و تاجران مطرح لبنان برای تضعیف نفوذ حزب‌الله لبنان آماده می‌شود.

در پی انفجار مهیب هفته گذشته بیروت، اعتراضات مردمی در کشور اوج گرفت و حسان دیاب نخست وزیر کشور که مورد حمایت حزب‌الله است، از قدرت کناره‌گیری کرد.

یک ماه بعد از کناره‌گیری سعد حریری، حسان دیاب ۲۸ آذرماه پارسال و با ائتلاف با حزب‌الله نخست‌وزیر کشور شده بود.

در انفجار بیروت دستکم ۱۷۱ نفر کشته شد و هزاران نفر زخمی شدند.

در اعتراضات مردمی که از سال گذشته در لبنان آغاز شده، مردم خواهان پایان یافتن فساد اقتصادی دولت و خلع سلاح حزب‌الله هستند.

چند منبع به وال استریت جورنال گفته‌اند که دولت ترامپ می‌خواهد٬ سیاستمداران و فعالان اقتصادی «فاسد» لبنان که با حزب‌الله در ارتباط هستند را به لیست سیاه وارد کند.

این گزارش می‌گوید آمریکا می‌خواهد هر چه بیشتر فاصله حزب‌الله شیعه مورد حمایت ایران با متحدینش در داخل لبنان بیشتر کند.

گروه حزب‌الله که حامی حسان دیاب بود، بیش از یک دهه است که جزئی از ائتلاف کابینه دولت است و در جنگ داخلی سوریه نیز در کنار ایران حضور دارد و از رژیم بشار اسد حمایت می‌کند.

فساد دولتی طی سال‌های گذشته باعث شده که بدهی دولت لبنان به ۸۵ میلیارد دلار برسد که ۵۰ درصد بیشتر از تولید ناخالص داخلی کشور است و نرخ بیکاری نیز از ۲۳ درصد فراتر رود.

آمریکا سیاست فشار حداکثری علیه ایران را دو سالی است به اجرا گذشته و این گزارش می‌افزاید به نظر می‌رود ایالات متحده رویتکرد مشابهی را نیز در مورد لبنان به اجرا بگذارد.

معترضان می‌گویند دولت ماه‌هاست که از وجود مواد منفجره خطرناک در بندر بیروت باخبر بود، اما اقدامی نکرده است. طبق گزارش‌ها، عامل رخداد روز سه‌شنبه محموله‌ای از ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم بود که در بندر بیروت انبار شده بود.

گفته می‌شود این بندر در کنترل حزب الله بوده است و این گروه انباری تسلیحاتی آنجا دارد، امری که حزب الله آن را رد کرده است.

ارزش پول لبنان از پاییز پارسال به شدت سقوط کرده است.

امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه نیز بعد از دیدار از بیروت کارزار جمع‌آوری کمک‌های مالی بین‌المللی به لبنان را آغاز کرد و به مردم این کشور قول داده که این منابع «به دست فاسدان اقتصادی» نخواهد افتاد.

وی تاکید کرد «لبنان نیاز به اصلاحات دارد».