برگزاری مراسم محرم در ایران با وجود فاجعه کرونا

اعتراف به آلوده کردن ۱۷نفر بعد از بازگشت از کنکور

در ایران برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم با وجود شیوع کرونا آغاز شده است و تصاویر منتشرشده نشان می‌دهد که دستورالعمل‌های بهداشتی برای مهار ویروس رعایت نشده‌اند.

برگزاری مراسم مذهبی در شرایط کرونا با مخالفت‌هایی روبرو بوده و از جمله عربستان مراسم حج را به صورت بسیار محدودی برگزار کرد.

این در حالیست که آخوند احمد خاتمی عضو خبرگان رهبری پیش تر گفته بود: در مقابل کسانی که می‌خواهند مجلس عزا را تعطیل کنند، محکم خواهیم ایستاد.

وی افزود: برخی در شرایط کرونایی، برپایی مجالس عزاداری را حرام می‌دانند؛ این سخن بی‌اساس و نادرست است. مجالس عزا از سرمایه‌های اصلی نظام است

اعتراف به آلوده کردن ۱۷نفر بعد از بازگشت از کنکور

در حالیکه روحانی گفته: برگزاری کنکور تجربه منحصر به‌فرد در جهان است و همان‌طور که اجازه ندادیم کرونا، کسب و کار را به تعطیلی بکشاند، نگذاشتیم کنکور و عزاداری محرم تعطیل شود، یکی از اعضای ستاد مقابله با کرونا فاش کرد به‌دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، یکی از شرکت‌کنندگان تعدادی از نزدیکان خود را آلوده کرده است.

دکتر سوری اپیدمیولوژیست گفت: در همین کنکور اخیر که برگزار شد کنکور ارشد کیسی را خود من با آن برخورد کرده‌ام که یک نفر کنکوری وقتی برگشته قبل از آن هیچ موردی نبوده ۱۷نفر از اعضای خانواده و کسانی که با او مواجه داشته را آلوده کرده است.

بازداشت معترضان به بهانه مخالفت با عزاداری محرم

خبرگزاری هرانا – فرمانده انتظامی استان اصفهان از بازداشت سه شهروند طی ده روز گذشته به ظن ارتباط با رسانه های خارج از کشور خبر داد. وی با اشاره به تهیه تصاویر از مساجد توسط این شهروندان در اعتراض به تجمع و عزاداری در اماکن مذهبی در دوره اپیدمی کرونا، این افراد را به بهانه مخالفت با عزاداری محرم در دوران کرونا، «معاند» و «دنباله رو پیاده سازی نظرات غربی» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از همشهری، امروز سه‌شنبه ۲۸ مردادماه ۱۳۹۹، محمدرضا میرحیدری، فرمانده انتظامی استان اصفهان از بازداشت سه شهروند در این استان طی ده روز گذشته خبر داد.

وی با اشاره به تهیه تصاویر از مساجد و اماکن مذهبی و طرح ادعای ارسال آن به رسانه‌های خارج از کشور این شهروندان را «معاند» خواند و آنان را به بهانه مخالفت با عزاداری در ایام محرم، «دنباله رو پیاده سازی نظرات غربی» و مراقبت‌های بهداشتی توصیه شده در دوره اپیدمی کرونا را به ضرر جامعه دینی و هیات‌ مذهبی توصیف کرد.

وی در ادامه ضمن شرح جزییات بیشتری از بازداشت این شهروندان اعلام کرد که یکی از این افراد زنی در شهرستان لنجان بوده و مدعی شد: “این خانم مستنداتی را آماده کرده بود که بعضا به شبکه بی‌بی‌سی و پایگاهی در کشور گرجستان فرستاده بود. وی تمامی این مستندات را از مساجد و هیأت‌های مذهبی تهیه کرد و به دنبال آن بود تا ثابت کند منشا شیوع این ویروس در جامعه ما، افراد و مجامع مذهبی هستند”.

فرستادن مردم به قربانگاه در ماه محرم

آخوند داعشی: اگر کسی بخواهد عزاداری انجام ندهد، بداند در دادگاه اهل‌البیت محکوم و در امتحانش مردود شده است

آخوند علم‌الهدی نماینده خامنه‌ای در مشهد در واکنش به هشدار پرشکان در مورد برگزاری مراسم ماه محرم گفت: شیطان وسوسه‌تان نکند از عزاداری عقب‌نشینی کنید. حرم ائمه کانون شفاست.

این آخوند داعشی گفت:عزیزان حواستان جمع باشد خدای‌نکرده شیطان وسوسه نکند و شما در عزاداری سیدالشهدا (علیه‌السلام) عقب‌نشینی کنید به‌خاطر این‌که حفظ اصول بهداشتی مشکل هست و زیر سقف رفتن درست نیست، فراهم کردن فضای باز عزاداری مشکل است پس امسال با این مشکلات اصلاً صورت‌مسأله را پاک‌کنیم و مجالس روضه‌خوانی و هیئت عزای سیدالشهدا (علیه‌السلام) را اقامه نکنیم.

وی افزود: ما الآن از عقب‌نشینی کسانی که مدعی عشق امام حسین (علیه‌السلام) هستند بیشتر وحشت داریم تا افرادی که بخواهند مانع عزاداری بشوند؛ برای شما هیچ عذری نیست که خدای ‌نکرده امسال بخواهید برنامه عزاداری همه‌ساله خودتان را تعطیل کنید، خدای ‌نکرده اگر کسی بخواهد از عشق امام حسین عقب‌نشینی کند، عزاداری هر سال را امسال انجام ندهد به‌عنوان این‌که زحمت دارد و مشکل است، بداند در دادگاه عشق ولایت اهل‌البیت (علیها سلام)، محکوم شده و امتحان مردود شده است.

این در حالیست که مینو محرز عضو کمیته علمی مبارزه با کرونا و متخصص بیماری عفونی برگزاری مراسم محرم را فاجعه‌آمیز خواند و تاکید کرد که هنوز ایران در شیب وحشتناک ابتلا به کرونا است.