ماهیت اصلی رسانه و سلبریتی در ایران :ملیکا ستایش

سلبریتی در لغت به معنای شناخته شده است اما در محتوا لزوما هر شناخته شده ای محبوبیت ندارد
شناخته شده ها در زمینه های سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی فعالیت کرده و به آن پله ی موفقیتی که لازمه ی مطرح بودن است ، رسیده اند .
شاید تاکنون شهرت را از آن جهت که لازمه ی آن ، اقبال و توجه عامه ی مردم است مورد بررسی قرار نداده ایم و بوده اند کسانی که چه بسیار ساده ، قبای مردمی بودن پوشیده اند و آوار منفعت طلبی هایشان روی سر مردم خراب شده است.
به طور کلی نظريه گروه‌هاي مرجع در ادبيات جامعه‌شناسي اذعان مي‌دارد كه از نظر اجتماعي افراد تحت تاثير گروه‌هايي قرار مي‌گيرند كه به گمان آنها اهميت زيادي دارند لذا آنها را به عنوان راهنما و الگوي رفتار خود انتخاب مي‌كنند .
شاید تعریف سلبریتی و استفاده ابزاری از آنها در تمام کشورها و در مقابل ، در ایران معنای متفاوتی داشته باشند:
جنبش اعتراضی زنان در مقابل آزارهای جنسی درنشان دادن شیوع گسترده ی تجاوز و آزار جنسی، به ویژه در محیط کار و محکوم کردن آن ، یکی از فعالیت های اثر گذار سلبریتی های هالیوودی در عرصه ای بود که شاید ورود به آن شجاعت و دقت نظر بالایی را میطلبید.
صحبت از تقبیح و یا تشویق جریان خاصی نیست، مساله همراهی افراد شناخته شده با مطالبات مردمیست.
سلبریتی هایی دنباله رو این جریان بودند که برای دغدغه ای که گریبانگیر جامعه زنان بوده و هست راه حلی جستند
این شاید همان قدردانی از مردمی باشدکه در به شهرت رسیدن آنها نقش داشته و ادای دین خود را در راهی جز توانمند سازی و رشد هوادارانشان ندیدند.
اما در مقوله ی ساختارشناسی سلبریتی درایران مسئله شاید فرق داشته باشد سلبریتی در ایران تا زمانی که شناخته شده است به جهت رها شدن از بار محدودیت های اجتماعی وفرهنگی که به سبب شرایط سیاسی کشور تحمل کرده ، چیزی جز آرمان مورد نظر منافع شخصی و مطامع حکومت را نمی بینید .
شاید اگر بخواهیم منصفانه تر این موضوع را بررسی کنیم سلبریتی در ایران همان کسی ست که در بلوای ناهنجاری های سیاسی و آشفته ی کشور راهی برای ترقی پیدا کرده و سنگ بر دیوار مردمی میزند که نقش اساسی در مطرح کردن آنها ایفا کرده اند
شناخته شده های ایرانی همزمان که فریاد ایران خواهی و خنده های دیکتاتورگونه خود را در شبکه های صدا و سیما بلند میکنند ، برنامه ریزی دریافت شناسنامه ی کانادا و اروپایی فرزندانشان را تدارک میبینند.
شناخته شده های ایرانی راهی جز این ندارند که یا وابسته حکومت و یا شاهد محو شدن دامنه ی فعالیت های خود در تریبون وسینما باشند.
از اینروست که در بزنگاه های مهم شاهد رو کردن مهره های تاثیرگذار سینما و تلویزیونی و داغ کردن تنوره ی رقابت و انتخابات ها به واسطه ی نشست های تبلیغاتی و دعواهای زرگری سلبریتی ها با یکدیگر هستیم .
شاید علت معاف کردن سلبریتی ها از دریافت مالیات موید همراهی و رضایت دوطرفه بین دولت ، سلبریتی ها باشد.
مالیاتی که برای دریافت از حقوق کارگران لازم الاجرا است ولی سلبریتی معاف…
مخاطب ایرانی دقیقا همانجایی که به هجویات القایی تولیدی حکومت گوش داده ، همانجا سیبل هدف آنها برای نشانه های بعدی قرار گرفته است.
سلبریتی حکومتی شاید عنوان درستی باشد برای آنهایی که شرایط رفاه و آزادی خود را با دورترین و محروم ترین شهروند ایرانی برابر نشان می دهند.
شاید در دنیای تکنولوژی و عصر ارتباطات اجتماعی مجازی همین جنجال های دروغین سلبریتی و شاخ های مجازی راه جدیدی برای حفر چاله ی ، خواست های مردمی و مقتضیات زمان باشد
دقیقا همان جایی که خواست مردم دفن شد بذر امید تغییر شرایط و قانون ها در ذهن مخاطب شکل می گیرد.
جریان اعتراضی و حمایت مردم از احزاب سیاسی موافق و مخالف حتی با یک پست در شبکه های اجتماعی به نفع نظام خاتمه می یابد و به عنوان قهرمان ملی و سردار فرهنگی لقب می گیرند.

اما شاید بتوان با مطالعه ی بیشتر ، با سیر هدفمند در فضای مجای با ترسیم راه درست در جهت آینده کشور توشه راهی برداشت که ، راه درست را پیدا کنیم حتی اگر مورد هجوم لشگری از تاثیرگذاران حکومت قرار بگیریم .
سلبریتی یک لغت است که هرزمان با مردم همراه نباشد معنایی ندارد
آنچه به هر واژه ای بُعد می دهد خواست مردم است.