وضعیت «کاملا بحرانی» در پایتخت؛ کرونا در تهران ۱۲ هزار قربانی گرفته است

علیرضا زالی، رئيس ستاد مقابله با کرونا در تهران، می‌گوید که پایتخت ایران در «وضعیت کاملا بحرانی» قرار دارد و باید محدودیت‌های یک‌هفته‌ای اعمال شود.

به گزارش ایسنا او که در روز شنبه، ۵ مهر در ستاد کرونای تهران به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌داد، از «شیب رو به تزاید» آمار مبتلایان به کرونا در تهران خبر داد و گفت: «شرایط جدید بیماری در تهران کماکان به گونه‌ای است که وضعیت شهر تهران را در وضعیت کاملاً بحرانی و پر خطر قرار داده است.»

آقای زالی درباره جزئیات محدودیت‌های احتمالی در تهران توضیحی نداد، ولی گفت که در این زمینه‌ نامه‌ای تهیه و به ستاد کلی مقابله با کرونا ارسال شده است.

رئيس ‌جمهور ایران در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر این که «مقررات و نظارت‌ها» افزایش خواهند یافت، گفت ستادهای استانی مقابله با کرونا اختیار دارند که در صورت تشخیص تعطیلی برخی از مراکز برای یک هفته، پیشنهادشان را برای تصویب به ستاد ملی کرونا ارائه دهند.

ب
حسن روحانی همچنین از اجرایی‌ شدن یک برنامه ویژه در تهران در هفته جاری برای شناسایی و مجازات افرادی خبر داد که ماسک نمی‌زنند.

در اظهار نظری دیگر، ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران از مرگ ۱۲ هزار نفر در پایتخت به دلیل کرونا خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، او با تاکید بر این که «آمار فوتی‌ها ناشی از این بیماری همچنان رو به افزایش است»، گفته است: «تعداد فوتی‌ها در طول روز به ۹۰ نفر هم رسیده است.»

مسئولان وزارت بهداشت ایران تاکنون از ارائه آمار تفکیکی استان‌های مختلف خودداری کرده‌اند. آمارهای رسمی اعلام شده توسط وزارت بهداشت درباره مرگ و میر ناشی از کرونا نیز بارها مورد تردید و تشکیک نهادها و چهره‌های مختلف از جمله اعضای شورای شهر تهران قرار گرفته است.

این عضو شورای شهر تهران همچنین گفته است: «همه ظرفیت بیمارستان‌های خصوصی و دولتی در حال حاضر به دلیل افزایش آمار مراجعات تکمیل شده است.»

خانم خداکرمی روز دوم شهریور امسال نیز آمار مربوط به تهران را ۱۰ هزار و ۲۰۰ نفر اعلام کرده بود.

با توجه به بازه زمانی موجود، در طول ۳۳ روز گذشته ۱۸۰۰ نفر در تهران جان باخته‌اند که میانگین روزانه حدود ۶۰ نفر را نشان می‌دهد.