پیکارجویان سوری وابسته به ترکیه در آذربایجان؛ از حمایت میدان‌های نفتی تا ورود به جنگ


منازعات جاری میان نیروهای جمهوری آذربایجان و قوای ارمنستان بر سر منطقه ناگورنو قره‌باغ برغم فراخوان‌های برقراری آرامش، برای پنجمین روز متوالی همچنان ادامه دارد.

در این راستا دیده بان حقوق بشر سوریه، می‌گوید که «دولت ترکیه پنجشنبه 1 اکتبر شمار زیادی از پیکارجویان مزدور سوری طرفدار خود را به جبهه‌های نبرد در بلندی‌های ناگورنو قره‌باغ مورد منازعه آذربایجان و ارمنستاناعزام کرده است».
حمایت از میدان‌های نفتی

این مرکز همچنین افزود «مسئولان ترکیه به عناصر این گروه‌ها گفته‌اند که نقش آن‌ها محدود به حمایت و حفاظت از میدان‌های نفتی و مناطق مرزی آذربایجان است اما طی 48 ساعت گذشته، گروه‌های سوری طرفدار آنکارا مشارکت گسترده‌ای در نبردهای جاری در بلندی‌های مناطق مورد منازعه داشتند که شباهت زیادی به بلندی‌های کوهستانی ترکمان و اکراد در حومه شمالی لاذقیه دارد و همین امر ترکیه را به جذب هر چه بیشتر پیکارجویانی سوق داده که در نبردها در این دو منطقه کوهستانی شرکت کرده بودند».
پیکارجویان مزدور سوری ارمنی در ارمنستان

به گفته مرکز دیده‌بان حقوق بشر سوریه، «شمار تلفات پیکارجویان سوری در نبرد ناگورنو قره‌باغ بالغ بر 28 نفر است و دست کم 62 تن نیز زخمی شده‌اند».

دیده‌بان سوری همچنین می‌افزاید «این در حالی است که صدها تن از دیگر پیکارجویان سوری برای انتقال به آذربایجان از سوی شرکت‌های امنیتی ترکیه آماده می‌شوند».

شایان ذکر است که از سوی دیگر پیکارجویان مزدور سوری ارمنی‌تبار نیز در کنار قوای ارمنستان در منازعه جاری با آذربایجان شرکت دارند.

شهروندان سوری با اصلیت کاملاً یا نیمه ارمنی بیشتر در حلب و کسب زندگی می‌کند که بر طبق برخی آمار جمعیت آنان بالغ 150 هزار نفر است.
صدمه دیدن ایستگاه قطار در تارتار در آذربایجان

این در حالی است که به گفته دفتر دادستانی آذربایجان در روز پنجشنبه 1 اکتبر در پی بمباران روستای تارتار از سوی ارتش ارمنستان، یک غیر نظامی کشته و زیان‌های هنگفتی به ایستگاه قطار این روستا وارد آمد.

گزارش‌ها حاکی از کشته شدن ده‌ها تن و زخمی شدن صدها نفر از روز یکشنبه در نبردهای جاری میان آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه ناگورنو قره‌باغ است که از سوی ارمنستان اداره می شود. دامنه این درگیری از روز یکشبنه به این طرف، افزایش یافته و از حدود این منطقه خارج شده است.

گفتنی است که ولادمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و امانوئل ماکرون همتای فرانسوی او چهارشنبه 30 سپتامبر در پی تماس تلفنی با یک دیگر خواهان برقراری فوری آتش‌بس در منطقه مورد منازعه ناگورنو قره‌باغ میان ارمنستان و آذربایجان شدند.

آنها همچنین ضمن تاکید بر لزوم حل و فصل منازعه از طرق دیپلماتیک، در مورد اقدامات آتی تبادل نظر کردند که ممکن است از سوی گروه مینسک وابسته به سازمان امنیت و همکاری اروپا برای کاستن از تنش‌ها در این منطقه اتخاذ شود.