ایران: سیاست بستری کردن اجباری زندانیان سیاسی در بیمارستان روانی ادامه دارد

سعید دهقان، از وکلای دادگستری، اعلام کرد که یکی از موکلانش را به اجبار در بیمارستان روانی بستری کرده‌اند. وی در حساب توئیتر خود تاکید کرد که این اقدام حاکی از «پروژه جدید» نهادهای امنیتی در قبال فعالان سیاسی و مدنی است.

این وکیل دادگستری بدون دادن توضیحی بیشتر، نوشت که خانواده‌ این زندانی با انتشار نامش موافق نیستند. به گفته او «ظاهرا به تیمارستان کشاندن زندانیان سیاسی و فعالان مدنی، به عنوان پروژه جدید از سوی نهادهای امنیتی طراحی شده» است.

دهقان در توییتر خود گفته است که بستری کردن موکلش در بیمارستان روانی «تکرار فجایع مشابه بهنام محجوبی و کیانوش سنجری است.»

سنجری، فعال پیشین دانشجویی، که در آمریکا زندگی می‌کرد و برای دیدار اقوام خود به ایران رفته بود از سوی ماموران دستگیر شد. وی اخیرا گفته است که در مدت بازداشتش پس از مدتی به اجبار در بیمارستان روانی امین‌آباد بستری شد. وی گفته است که ماموران با تزریق آمپول‌هایی که موجب اختلال در تکلم و تحرک می شود دست و پای او را در بیمارستان روانی به طور مداوم به تخت می بستند.

کیانوش سنجری‌،‌ فاش کرد که در دوره بازداشتش در سال ۹۸ شش بار به صورت اجباری در بیمارستان روانی بستری و با «ولتاژ برق، شوک درمانی» شده است.

همچنین بر اساس گزارش شبکه‌های اجتماعی، همسر بهنام محجوبی،‌ درویش زندانی، خبر داده که ماموران زندان پس از فلج شدن نیمی از بدن این زندانی سیاسی به دلیل تشنج و زمین‌خوردگی در پی قطع داروها، او را به بیمارستان روانپزشکی «امین‌آباد» منتقل کرده‌اند.

به گفته همسر محجوبی، او روز شنبه گذشته به دلیل عدم ارائه داروهایش دچار تشنج شده و در اثر زمین خوردن نیمی از بدنش فلج شد. محجوبی که روز ۳‍ خرداد خود را به زندان اوین معرفی کرده بود، پس از ضرب و جرح توسط زندانیان جرایم مالی اعتصاب غذا کرده بود.

پیش از این نیز هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار زندانی، نیز به صورت اجباری به بیمارستان روانی فرستاده شده بود.

همچنین سال ۱۳۹۷ همسر هاشم خواستار، معلم بازنشسته و عضو انجمن صنفی معلمان، اعلام کرد که این فعال مدنی پس از بازداشت از سوی اطلاعات سپاه پاسداران در بیمارستان روانی بستری شده بود. این زندانی سیاسی با عنوان «اختلالات روانی» مدتی در بیمارستان روانی «ابن‌سینا» در مشهد نگهداری شد.

در موردی دیگر کانال تلگرامی «شوراهای صنفی دانشجویان کشور» روز ۱۴ آذرماه سال گذشته گزارشی در ارتباط با فشار مسئولان دانشگاه تهران به خانواده سها مرتضایی، دانشجوی ستاره‌دار زندانی، برای اعزام او به بیمارستان روانی منتشر کرد.