بایدن یا ترامپ، پسا انتخابات : مجید آریا

شاید از جنگ جهانی دوم تا به امروز هیچ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در نزد جهانیان این چنین مورد توجه، نگرانی وامید قرار نگرفته.است .گوئی حداقل در کوتاه مدت مسیر و جغرافیای تاریخ و جهان در گرو آن است که جو بایدن نامزد دموکرات ها ، یا دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان به ریاست جمهوری با نفوذ ترین و پر قدرتمندترین کشور دنیا انتخاب شوند. ظاهرا انتخاب هر کدام تبعات بسیار متفاوت بین المللی در جهان خواهد داشت. اهمیت این انتخابات به لحاظ بین المللی عمدتا بواسطه سر برآوردن اژدهای چینی و اشتهای بیحد و حصر جهانخواری اش در ادامه اشباع بازار داخلی، و نیاز به مواد خام و کارگر ارزان، برای تداوم رشد اقتصادی بی در وپیکرش در جهان می باشد.چین، بمثابه جهانخوار تازه به دوران رسیده ای می ماند که اشتهای سیری ناپذیرش ،پیامدهای ناگواری برای مردم جهان در پی خواهد داشت.چین به تنهائی بزرگترین وارد کننده نفت در جهان است و روزانه حدود ۱۰ میلیون بشکه وارد می کند. چین بطور ثابت سنگرها،بنادر و نقاط سوخت گیری وتامین ناوگان در حال رشد خود را در سراسر اقیانوس جهانی مستقر می کند. تاسیسات ظاهرا غیر نظامی، ولی با قابلیت های استفاده نظامی است. این تاسیسات سریعا در حال رشد وگسترش هستند ، در حال حاضر چنین تاسیساتی از دریای چین تا کانال سوئز، در بندر ” هامبانو” ( سریلانکا) و در بندر ” گوادر ” ( پاکستان) ایجاد شده، همچنین یک پایگاه نظامی چینی برای ” مبارزه با دزدان دریائی” در سواحل خلیج عدن در جیبوتی …… اکنون این زنجیره با بنادر چینی در مناطق آزاد اقتصادی در سواحل خلیج فارس توسعه بیشتری خواهد یافت. چین همکاری های نظامی با ایران را گسترش داده ونیروی دریایی این کشور تا کنون ۳ مرتبه در تمرینات مشترک با ناوگان ایرانی شرکت کرده است. در دسامبر سال ۲۰۱۹ کشتی های چینی به رزمایش نظامی نیروی دریایی روسیه و ایران در خلیج عمان پیوستند.
قرارداد ننگین ۲۵ ساله (ترکمن چای ۲ )ایران وچین ، موسوم به همکاری شیر (بخوانید عنکبوت) با اژدها، می تواند اوضاع خاورمیانه را به طور ریشه ای تغییر دهد. ضمن کم اثر کردن تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی، می تواند بطور استراتژیک تاثیرات آمریکا در منطقه را کمرنگ کند. سرمایه گذاری ظاهرا ۴۰۰ میلیارد دلاری چین ، ۲۸۰ میلیارد دلار در صنعت نفت و گاز وپتروشیمی و ۱۲۰ میلیارد دلر دیگر نیز برای بروز رسانی زیر ساخت های تولید و حمل ونقل ، جهت برداشت و غارت انبوه منابع ملی کشور ایران، شرکت هوآوی چین هم قرار است زیر ساخت شبکه مخابراتی را در ایران کلید بزند. و کنترل و امنیت کامل سرمایه گذاریهایش را تضمین کند.
ظهور لجام گسیخته و عجولانه چین در خلیج فارس، و آماده شدن برای استفاده از ایران بمثابه دروازه ورود چین به بازارهای اروپا همگی نیازمند پاسخی خردمندانه و قاطع به این بلند پروازیها از جانب آمریکا برای صلح جهانی و دفاع از دموکراسی وکرامت انسانی است . دموکراسی و کرامتی که جایش در کشور پهناور وتوسعه یافته چین اساسا خالی است.
سئوال اساسی اینکه کدام حزب؟ دموکرات یا جمهوری خواه، منافعشان اجازه میدهد، که جلوی این غارتگری و بلند پروازی که ضایعات انسانی و اکولوژیکی جبران ناپذیری برای بشریت بهمراه دارد، بایستند؟
بر اساس داده های معتبر مطبوعاتی،رسانه ای وامنیتی آمریکا، ظاهرا چین و ایران امیدوارند، که جو بایدن پیروز انتخابات باشد !
چند هفته ای تا انتخابات تاریخ ساز ریاست جمهوری آمریکا نمانده و لی آنچه مسلم است، تاریخ هرگز این پیچ تاریخی و سرنوشت ساز را از یاد نخواهد برد . چگونگی گذار از این ابتلای تاریخی می تواند خردمندانه وقاطعانه با کمترین هزینه به دموکراسی و صلحی پایدار و یا پراگماتیستی با مماشات با رژیم های خود کامه زمینه جنگی خانمانسوز که صغیر و کبیر ،نخواهد شناخت را تدارک دید.

مجید آریا

اکتبر ۲۰۲۰