رییس بیمارستان سینا: با ادامه این وضع،‌ آمار فوتی‌های کرونا به کشته‌های جنگ ایران و عراق می‌رسد

محمد طالب‌پور، رییس بیمارستان «سینا» در تهران، هشدار داد با ادامه وضعیت فعلی شیوع ویروس کرونا و افزایش جان‌باختگان شمار فوتی‌های این بیماری احتمالا به آمار کشته‌های جنگ ایران و عراق خواهد رسید.

طالب‌پور شامگاه شنبه ۱۹ مهرماه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اشاره کرد: «همه تخت‌های عادی و آی‌سی‌یوی بیمارستان پر شده و آمار مبتلایان رو به افزایش است. بیشتر از این،‌ توان پذیرش بیماران جدید را نداریم.»

او در ادامه هشدار داد اگر روند فوتی‌ها به همین شکل ادامه یابد، شاید میزان جان‌باختگان به تعداد کشته‌شدگان جنگ ایران و عراق برسد.

بر اساس آمار رسمی دولت ایران شمار کشته‌شدگان این جنگ هشت‌ساله بیش از ۱۹۶ هزار تن بوده؛‌ تاکنون و از آغاز شیوع ویروس کرونا در ایران دولت آمار رسمی جان‌باختگان بیماری را بیش از ۲۸ هزار نفر اعلام کرده است.

برخی مقام‌های رسمی گفته‌اند آمار واقعی فوتی‌ها از آمار رسمی دولت بیشتر است.

تشدید شیوع بیماری و کمبود ظرفیت مراکز درمانی در شرایطی است که وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی از «نزول شدید» در میزان رعایت دستورالعمل‌‌های بهداشتی خبر می‌دهد.

این نرخ در تهران ۳۲ درصد و پایین‌ترین در کشور اعلام شده است.

علیرضا رییسی،‌ معاون وزارت بهداشت، در همین زمینه گفت: «میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی [در کشور ] در اواخر فروردین تا مرز ۷۶ درصد رسید،‌ اما الان میزان رعایت به ۴۲ درصد رسیده است.»

به گفته او، قرار است جریمه‌‌های مصوب دولت برای متخلفان دستورالعمل‌های بهداشتی فعلا تنها در استان تهران اجرا شود و پس از رفع نقایص در سایت استان‌ها به اجرا در بیاید.

از سوی دیگر، میزان ابتلای کادر درمان به این بیماری نیز همچنان در حال افزایش است.

نادر توکلی،‌ معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران،‌ می‌گوید تاکنون ۱۷ درصد از کادر درمان بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این استان به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند.

او «فرسودگی»، «افزایش ابتلا» و «کاهش درآمد و افزایش هزینه‌های بیمارستان‌ها» را از جمله دیگر مشکلات مراکز و کادر درمانی عنوان کرد.

دولت ایران در حالی طرح استفاده اجباری از ماسک و تعطیلی یک هفته‌ای در تهران را اجرا می‌کند که گزارش‌ها از مشکلات جدی در این زمینه حکایت دارد.

از یک سو شهروندان در رسانه‌های اجتماعی می‌گویند تعطیلی به صورت جدی در اماکن عمومی و واحدهای صنفی اجرا نمی‌شود و میزان سفرهای شهری نیز کاهش مورد انتظار را نداشته است. مسئولان شهری تهران به همین منظور تعداد سرویس‌های مترو را کاهش داده‌اند.

از سوی دیگر، تولید و توزیع ماسک برای محافظت شهروندان در حد کفایت نیست.

در این زمینه محمدرضا دری، دبیر انجمن داروسازان،‌ می‌گوید توزیع ماسک‌ در داروخانه‌ها «به صورت قطره‌چکانی» و «محدود» صورت گرفته است.

تشدید بحران کرونا در پایتخت ایران همچنان ادامه دارد، به طوری که رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفته «نیمی» از آمار مرگ‌ومیر کشور مربوط به استان تهران است.