دستگاه اطلاعاتی آلمان شبکه‌های گسترده ایران در مساجد را زیر نظر گرفته‌ است

«مرکز اروپایی مطالعات مبارزه با تروریسم و جاسوسی» تأکید کرده که سرویس اطلاعاتی آلمان، کار رصد گسترده شبکه‌های ایرانی در داخل مساجد و مراکز شیعیان را آغاز کرده که به عنوان امتداد نفوذ ایران در آلمان، قلمداد می‌شوند.

به گزارش این مرکز که جمعه 16 اکتبر نشر شد، ایران مأمورانی را از طریق این مراکز به عنوان پوشش برای عملیات مخفیانه و جذب ایدئولوژیک استخدام کرده و این فعالیت در دراز مدت به زیان امنیت برلین تمام خواهد شد.

این پژوهش به نقل از گزارشی اطلاعاتی مربوط به 10 ژوئیه 2020 در خصوص اقدامات دستگاه اطلاعاتی ایران در داخل آلمان آورده ‌است که «مرکز اسلامی هامبورگ به عنوان مهمترین مرکز ایران در آلمان است که شبکه ارتباطاتی را در داخل بسیاری از مساجد و انجمن‌های شیعیان برپا ساخته ‌است.»

در ادامه این گزارش با اشاره به تفاصیل بیان شده از سوی راغده درغام خبرنگار العربیه از این مرکز آمده‌است که ایران در تلاش است تا شیعیان از تابعیت‌های گوناگون را به خود پیوند داده و ارزش‌های اجتماعی، سیاسی و دینی اساسی خود را در اروپا نشر دهد.

«انجمن اسلامی» برجسته‌ترین تشکیلات متهم به گسترش دهی اقدامات توسعه طلبانه ایران در آلمان است که در 7 مارس 2009 تأسیس گردید و بسیاری از مراکز را به مثابه تشکیلات مادر در آلمان زیر چتر خود دارد.

در گزارش «مرکز اروپایی مطالعات مبارزه با تروریسم و جاسوسی» تأکید شده که این مراکز از وسایلی همچون «تأمین مالی عناصر حزب‌الله» لبنان و بویژه دانشگاه المصطفی استفاده می‌کنند.

این انجمن اسلامی از مرکز اسلامی هامبورگ در برابر حزب دموکرات مسیحی آلمان دفاع می‌کند که خواهان ممنوعه اعلام شدن آن است. محمود خلیل‌زاده یکی از روحانیون ایرانی، ریاست این انجمن اسلامی را برعهده دارد. او همچنین مدیریت «مرکز فرهنگ اسلامی» فرانکفورت را در دست داشته و امام جماعت مسجد الامام علی نیزمی باشد.

دفتر حفاظت از قانون اساسی آلمان در گزارش اوت 2020 خود تأکید کرد که «مرکز اسلامی هامبورگ به عنوان ابزاری در دست رژیم ملایان درکنار سفارت ایران و با مدیریت محمد هادی مفتح از سال 2019 فعالیت می‌کند که پیشتر، عضوئیت شورای عالی حوزه علمیه قم را تا 2018 بر عهده داشت.

آیت‌الله رضا رمضانی مدیر پیشین این مرکز (2009–2018) از سوی علی خامنه‌ای رهبر نظام در اوت 2019 به عنوان دبیرکل شورای جهانی اهل البیت، منصوب گردید.

به نوشته تارنمای «ویلت» فراکسیون پارلمانی از حزب دموکرات مسیحی آلمان در 20 مه 2020 خواهان ممنوعه اعلام کردن این مرکز و فعالیت‌های آن بخاطر ابراز همبستگی با حزب‌الله بویژه پس از تروریستی اعلام شدن آن از سوی دولت آلمان گردید.

بر اساس گزارش دفتر حفاظت از قانون اساسی، «مرکز اسلامی هامبورگ، امتداد دولت ایران است و رئیس آن، نماینده علی خامنه‌ای است و بر خانواده‌ای مسلمان مقیم آلمان تأثیر داشته و فعالیت‌هایش به زیان ارزش‌های جامعه آلمان است. فعالیت‌های این مرکز شامل سخرانی و برپایی مراسم مذهبی و تدریس زبان می‌شود و دو فصلنامه فجر و جوانان مسلمان را منتشر می‌سازد.»

نام «جمعیت ارشاد برلین» در رابطه با حملات امنیتی اجرا شده علیه نهادهای وابسته به حزب‌الله همزمان با ممنوعه اعلام شدن فعالیت‌های آن د ر30 آوریل 2020 مطرح گردید.
کوتاه‌کردن ناخن حزب‌الله

بر اساس پژوهش این مرکز، عمده اقدامات آلمان علیه مراکز وابسته به ایران در خصوص ممنوعیت حزب‌الله بعد سال‌ها تروریستی دانستن شاخه نظامی آن و مستثنی کردن شاخه سیاسی این حزب از این تعامل صورت گرفت.

مراکز ذیربط آلمان در 20 مه 2020 یورشی را علیه 30 مسجد و مرکز فرهنگی آغاز کردند که گمان می‌رفت در ارتباط با حزب‌الله بوده و روند ارسال پول برای شاخه آن در لبنان را تسهیل می‌کنند.

به گفته رادیو دویچه وله در آوریل 2020، پلیس هجوم خود را علیه مساجد و مراکز وابسته به حزب‌الله در برلین، دورتموند و مونستر بعد از سال‌ها زیر نظر گرفتن آنها به خاطر وجود اطلاعاتی مبنی بر ارتباط با رهبران حزب‌الله درلبنان آغاز کرد. سرویس اطلاعاتی آلمان در 19 ژوئیه 2020 متوجه شد که مرکز المصطفی سرگرم جمع‌آوری کمک‌های مالی برای عناصر مسلح در لبنان است.

آلمان، مقادیری از ماده منفجره نیترات آمونیوم را در انبارهای حزب‌الله مصادره کرد که نشان می‌داد احتمال اجرای عملیات تروریستی در داخل کشور وجود دارد. به گفته این مرکز اروپایی، احتمال انتقال منازعه میان تهران و واشینگتن بر سر پرونده هسته‌ای به آلمان و تهدید منافع آمریکا در داخل آلمان وجود دارد؛ به‌ویژه که نشانه‌های مشاهده شده که ایران می‌تواند از مراکز خود در آلمان برای اجرای حمله تروریستی علیه هم پیمانان واشینگتن یا منافع مستقیم آن و پیوند دادن تنش آمریکا – ایران به ممنوعه اعلام شدن حزب‌الله استفاده کند.
هایکو ماس وزیر خارجه آلمان هایکو ماس وزیر خارجه آلمان
تهدید محتمل تروریستی

هایکو ماس وزیر خارجه آلمان در گفته‌هایش به روزنامه «بیلد ام زونتاگ» نسبت به پی آمدهای تنش‌های آمریکا – ایران هشدار داده و گفت که این امر نه فقط علیه منطقه بلکه علیه اروپا نیز می‌باشد.

گفتنی است که دستگاه اطلاعتی آلمان سال گذشته نسبت به هسته‌های مورد حمایت ایران و احتمال اجرای عملیات تروریستی در آمریکا و اروپا به دستور تهران، هشدار داده بود.

به نوشته روزنامه «دیلی تلگراف»، منابع اطلاعاتی تأکید دارند که این هسته‌ها با شبه نظامیان حزب‌الله لبنان ارتباط دارند که بریتانیا نیز آن را در لیست تروریستی قرار داده‌است.

پلیس ضد تروریسم در سال 2015، هسته وابسته به حزب‌الله را قبل از اجرای عملیات تروریستی منهدم کرد که چندین تن مواد منفجره را انبارکرده بود.

به گفته یک منبع اطلاعاتی، ایران ممکن است از مأموران اطلاعاتی خود در چارچوب افراد مرتبط با حزب‌الله برای اجرای حمله ای تروریستی در صورت بروز منازعه استفاده کند.
هسته‌ها در بالکان

منابع اطلاعاتی آمریکا در دسامبر 2018 اطلاعاتی را در خصوص انتقال ایستگاه‌های اطلاعاتی ایران از کشورهای اروپای شرقی به کشورهای حوزه بالکان فاش ساخت که به دنبال خنثی شدن چندین عملیات بمب‌گذاری و ترور علیه گرووهای اپوزسیون ایران و بازداشت مأموران دستگاه اطلاعاتی ایران در فرانسه، آلمان، بلژیک، دانمارک، سوئد و نروژ بود.

تارنمای آمریکایی «دی گلوپ پست» به نقل از منابع اطلاعاتی آورده‌است که تهران، کار انتشار عناصر اطلاعاتی خود را به شکل مخفیانه درکشورهایی نظیر بلغارستان، مقدونیه، کوزووو و دیگر کشورها آغاز کرده تا پایگاه‌های لجستیکی را برای برنامه‌ریزی عملیات تروریستی تشکیل دهند.

به گفته این منابع، حضور پنهان ایران در این مناطق در حال آشکار شدن است به طوریکه دستگاه اطلاعاتی ایران، عناصر شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان را مأمور کرده تا با توجه به حفره‌های امنیتی و عدم وجود قوانین مبارزه با تروریسم در کشوروهای اروپای شرقی، این مأموریت را عملی سازند.

ایران همچنین شبکه‌های خود در کشورهای حوزه بالکان را توسعه داده زیرا فعالیت‌هایش در فرانسه، آلمان، اتریش و کشورهای اسکاندیناوی لو رفته ‌است.

بر اساس این اطلاعات، حضور ایران در بالکان هنوز از تمرکز و سازماندهی لازم به عنوان مراکز لجستیکی «آرام» و به دور از دایره قدرت آژانس‌های امنیتی و اطلاعاتی جهان، برخوردار نیست. کشورهایی که دچار ضعف نهادها و شیوع فساد اداری و سستی تدابیر و سازمان‌های امنیتی هستند.