ترامپ رئیس جمهور آمریکا می شود فرامرز خوشاب

شبکه ایرانیاران]

بحث امروز محافل سیاسی و اقتصادی دنیا حول یک موضوع در آمریکا می چرخد ترامپ یا بایدن. کدام یک رئیس جمهور آمریکا می شود؟ کشور آمریکا دارای سیستمی چند وجهی با ابزارهای متعدد و متنوع در حوزه سیاسی است. در عین این که انتخاب کردن و انتخاب شدن در آمریکا کاملااختیاری است و به صورت دمکراتیک رئیس جمهور خود را انتخاب می کنند اما این کشور دارای لایه های متعدد و پیچیده تصمیم گیری و تصمیم سازی است.

در آمریکا پژوهشکده ها و اندیشیده های بسیاری وجود دارد که در کنار استراتژیست ها و رهبران پنهان نقشی تائین کننده دارند، در این مراکز آینده آمریکا و دنیا را تا جایی که توان داشته باشند و قدرت نفوذشان اجازه دهد طراحی و طی برنامه ای از قبل آماده شده به مرحله اجرا می گذارند. روشی که در تمام عرصه های مدیریت سیاسی و اقتصادی آنها مشهود است. این رویکرد هم در سیاست خارجی و هم در سیاست داخلی آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد.
آنچه امروز واضح و مبرهن است شرایط بسیار حساس آمریکا در عرصه جهانی به ویژه در مواجهه با چین است. کشوری که اکنون به ابرقدرت اقتصادی دنیا تبدیل شده است ، طبق آخرین اطلاعات منتشره، چین در عصر کرونا جایگاه اول اقتصادی دنیا را به دست آورده است.

از آنجا که خطر چین برای آمریکا سالها پیش توسط تئوریسین ها و اتاق های فکر آمریکایی شناسایی شده بود، انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور، بخشی از استراتژی و راهبرد مقابله با چین است. یکی از مهمترین دلایل اثبات این ادعا خروج آمریکا از پیمانهای متعدد جهانی و آغاز جنگ مستقیم با اقتصاد چین است. رقیبی قدرتمند و نو ظهور با ایدئولوژی کمونیستی.

آمریکا برا مقابله با خطر نو ظهور چین جنگی اقتصادی را آغاز کرده است. جنگی که با وضع تعرفه های سنگین بر روی کالا های صادراتی از مقصد چین اوج گرفته است . نبردی اقتصادی که یک میهمان ناخوانده به نام کوید ۱۹ را با خود وارد میدان مبارزه رودرو کرد و شرایطی پیچیده و خطرناک را برای آینده دنیا رغم زده است.میهمانی نامرئی که اقتصاد تمام کشورها را دچار بحران های عمیق و پیچیده نموده است که سالها گریبانگیر کشورها به ویژه ابرقدرتی مانند آمریکا خواهد بود.

در تمام این مسیر و میدان نبرد فرمانده جنگ دونالد ترامپ بوده است. کارکتری که کاربردش در سیاست های راهبردی اتاق های فکر خوی جنگجویی(مبارزه دیپلماتیک از نوع نامتقارن) و غیرقابل پیش بینی بودنش است. اکنون با رونمایی از ابزار کشنده ای (کوید ۱۹) که هم انسانها و هم اقتصاد را مورد هدف قرار داده است آمریکا نمی تواند فرمانده جدیدی آن هم از نوع بایدن را بالای سر خود ببیند.

تمام آنچه امروز در دنیا و سیستم های نظر سنجی در آمریکا منعکس می کنند و در آن بایدن را برنده انتخابات می دانند نیز بخشی از همین استراتژی است، برجسته کردن انتخاب بایدن برای تحریک بیشتر آن بخشی از جامعه آمریکایی است که دیدگاه های ناسیونالیستی و راست افراطی دارند، بیش از هر دوره ای در آمریکا راست های افراطی میدان داری می کنند، روشی که آنان را به عرصه مبارزات انتخاباتی کشانده است.موضوعی که جامعه آمریکایی را برای نبردی سخت و خطرناک در آینده نه چندان دور با چین آماده می کند.

با بررسی تمام مولفه ها و ویژگی های آقای بایدن، به وضوح می توان تشخیص داد که دمکرات ها ضعیف ترین مهره خود را برای رقابت با قوی ترین نیروی جمهوری خواه طی این چند دهه به میدان رقابت انتخاباتی فرستاده اند.رقابتی که برخلاف تبلیغات رسانه ای، در زیر پوست جامعه آمریکا حکایت از یک پیروزی قاطع برای آقای ترامپ است.

حتی اگر بخواهیم تمام موارد فوق را در نظر نگیریم ، آقای ترامپ موانع اساسی را برای پیروزی بر رقیب دمکرات خود تدارک دیده است.موانعی که گذر کردن از آن برای آقای بایدن اگر نگوییم غیر ممکن اما بسیار سخت و پیچیده است.

آقای ترامپ از مدتها پیش شائبه تقلب در آراء پستی را مطرح کرد، شائبه ای که می تواند در صورت اثبات، دیوان عالی آمریکا که اکثریت آن جمهوری خواه هستند را در همراهی با رئیس جمهور فعلی متقائد کند.

همزمان آقای ترامپ موضوع دخالت کشورهای خارجی از جمله روسیه،ایران و چین در انتخابات آمریکا به سود آقای بایدن را پیش کشیده است، مسئله ای که حساسیت بسیاری نزد مردم و قانونگذاران آمریکایی دارد. مقامات امنیت ملی آمریکا نیز به تازگی آن را رسما تائید کرده اند و وزارت خزانه داری آمریکا چند نهاد ایرانی را در همین خصوص به لیست تحریم های خود افزوده است.

دیگر دلیل آن است که احساسات ناسیونالیستی و راست افراطی به بالاترین حد خود در جامعه ی آمریکایی رسیده است، بخشی تاثیر گذار که آقای ترامپ را نماینده خود می دانند، شعار انتخاباتی جمهوری خواهان مبین این موضوع است.