سفیر ایران به حوثی‌ها هنوز از راه نرسیده روند تصفیه مخالفان را آغاز کرد

همزمانی ترور حسن زید وزیر ورزش و جوانان در دولت کودتا وابسته به پیکارجویان حوثی با رسیدن حسن ایرلو سفیر تهران در صنعاء به این گمانه‌ها دامن زد که ایرلو هنوز از راه نرسیده روند تصفیه مخالفان را آغاز کرد.

دکتر معن دماج سیاستمدار و فعال یمنی روز سه‌شنبه 27 اکتبر 2020 سناریوهای متعددی درباره چرایی ترور شدن حسن زید وزیر ورزش و جوانان حوثی مطرح کرد که محتمل‌ترین گزینه آغاز روند تصفیه نیروهای حوثی به دست حسن ایرلو است. به گفته دماج سفیر تام الاختیار ایران می‌خواهد سیاستمداران سنتی که براساس روابط شخصی، خانوادگی و قبیله‌ای به قدرت رسیده‌اند را کنار بگذارد و راه را برای چهره‌های نزدیک به سپاه پاسداران باز کند.

معن دماج در صفحه فیس‌بوکش نوشت: «آنها که درباره شیوه تصفیه نیروها و فرماندهان جنبش شیعی امل با هدف خالی کردن عرصه برای حزب‌الله لبنان اطلاع دارند، ماهیت و شیوه کار این سازمان تروریستی را می‌شناسند.»

او با پرداختن به سناریوهای منجر به ترور شدن حسن زید، گفت شیوه واکنش حوثی‌ها به این ترور نشان خواهد داد کدام احتمال درست‌تر است.

دماج در ادامه نوشت: «این موضوع همچنین نشان می‌دهد اهداف سپاه پاسداران به چه سطحی رسیده‌اند، به ویژه اینکه سپاه می‌داند آنچه یمن در اختیارش قرار می‌دهد، ده‌ها برابر چیزی است که از لبنان به دست می‌آید.»
حسن ایرلو سفیر ایران نزد پیکارجویان حوثی که یکی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران است، روز سه‌شنبه 27 اکتبر 2020 برای اولین به صورت علنی ظاهر شد و استوارنامه خود را به هشام شرف، وزیر امور خارجه دولت کودتای حوثی که در جهان به رسمیت شناخته نشده، تسلیم کرد.

رسانه‌های حوثی ساعاتی پس از ترور حسن زید بیانیه‌ای به نقل از وزارت کشور خود منتشر کده و «نیروهای ددمنش وابسته به دشمن» را مسئول این ترور معرفی کردند، موضوعی که دکتر محمد جمیح تحلیلگر یمنی آن را یک اظهار نظر سیاسی که هدف از آن دور کردن نگاه‌ها از قاتل حقیقی است، توصیف کرد.

حسن ایرلو هیچ سابقه‌ای در زمینه دیپلماسی ندارد و پیش از آن به عنوان کارشناس تسلیحات ضد هوایی فعالیت کرده و به آموزش پیکارجویان حزب‌الله لبنان می‌پرداخت.

فعالان یمنی تصفیه برخی نیروهای سیاسی حوثی را بخشی از راهبرد ایرلو به عنوان حاکم اصلی صنعاء دانستند و هدف از آن را باز کردن راه برای برآمدن نیروهای تازه رسیده از صعده و نزدیک به سپاه پاسداران دانستند تا ایران بتواند صنعاء را به طور کامل در دست داشته باشد.

برخی ناظران هم کشته شدن حسن زید را نتیجه اختلافات داخلی حوثی‌ها درباره تاراج ثروت‌های یمن و جنگ قدرت میان خود پیکارجویان دانستند.