انتخابات آمریکا؛ دستور دادستان کل برای رسیدگی به تخلفات

ویلیام بار، دادستان کل آمریکا

ویلیام بار، دادستان کل آمریكا، دستوری غیرمعمول صادر کرده که بنابر آن دادستان‌های فدرال اجازه می‌یابند در مورد ادعاهای تخلف در جریان رای‌گیری در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تحقیق كنند. انجام چنین تحقیقاتی به طور معمول بر عهده مقامات قضایی هر ایالت است.

همزمان البته آقای بار تأکید کرده است که مقامات قضایی این دادستانی کل هنوز هیچ تخلفی را کشف نکرده‌اند.

در عین حال اعلام شده که ریچارد پیلگر، دادستان عالی جرایم انتخاباتی، در اعتراض به اقدام دادستان کل از سمت خود استعفا داده است.

یکی از مشاوران جو بایدن، نامزد پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، آقای بار را متهم کرده است که با این اقدام او به ادعاهای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، دامن می‌زند.

در همین حال کمپین انتخاباتی آقای ترامپ شکایتی علیه ایالت پنسیلوانیا طرح کرده است و ادعا می‌کند که سیستم رای‌گیری پستی دارای نقایصی بوده است.

کارزار آقای ترامپ به دنبال جلوگیری از تایید مقامات ایالتی بر پیروزی آقای بایدن در پنسیلوانیا است.

کارزار ترامپ: جنگ حقوقی تازه آغاز شده

همزمان سخنگوی دونالد ترامپ گفته است که دعوای حقوقی آقای ترامپ علیه اعلام پیروزی جو بایدن تازه آغاز شده است.

کیلی مکننی، سخنگوی کاخ سفید می‌گوید این انتخابات تمام نشده است.

او ادعاهایی در مورد فساد در انتخابات مطرح کرد اما هیچ مدرکی دال بر تقلب نظام‌مند که ممکن است در نتیجه تأثیر داشته باشد ارائه نکرد.

آقای ترامپ هنوز شکست را نپذیرفته و پیروزی آقای بایدن هنوز رسمی نیست چون شمارش آرا در ایالات کلیدی ادامه دارد، با این حال شبکه های عمده خبری و موسسات تحقیقاتی با توجه به وضعیت آرا تا اینجا او را برنده انتخابات قلمداد می کنند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که از زمان اعلام برنده انتخابات ریاست جمهوری این کشور اظهارنظر علنی نکرده است پیشتر بار دیگر در یک رشته توییت مدعی تقلب در انتخابات شد و گفت “دزدها” هر جا “که مهم بود هر رایی را که توانستند دزدیدند.” ادعایی که برای آنها مدرک و یا شواهدی ارایه نداده است.

آقای ترامپ که بارها بدون ارائه دلیل و مدرک مدعی تقلب در انتخابات شده، نوشت “بهترین شرکت نظرسنجی بریتانیا” امروز گفته است غیرممکن است جو بایدن در برخی ایالت‌ها بیشتر از باراک اوباما رای آورده باشد. هیچ مدرکی در این باره وجود ندارد.

او همچین در توئیتر نوشت “شهادت‌نامه‌های رسمی” که حاکی از تقلب در انتخابات هستند باید بررسی شوند.

آقای ترامپ به رای قاضی دادگاه عالی ساموئل آلیتو اشاره کرد که “رای‌هایی را که بعد از مهلت قانونی رسیده‌اند جدا کنند” که به گفته آقای ترامپ شامل “گروه بزرگی” از آرا می‌شود.

رای قاضی آلیتو مربوط به مهلت قانونی نبوده است بلکه مربوط به جدا کردن رای‌هایی بوده است که بعد از روز انتخابات رسیده‌اند.

دادگاه عالی پنسیلوانیا مهلت دریافت رای را ششم نوامبر یعنی سه روز بعد از انتخابات تعیین کرده بود. حزب جمهوری‌خواه دو بار درخواست تجدید نظر کرد؛ بار اول ناموفق بود اما بار دوم صدور حکم به بعد از مشخص نتیجه انتخابات موکول شد. دو روز پیش حزب جمهوری‌خواه دوباره این موضوع را مطرح کرد و قاضی آلیتو دستور داد مسئولان برگزاری انتخابات تمام رای هایی را که بعد از روز انتخابات دریافت کرده‌اند جدا کنند.

به نظر می‌رسد این تصمیم برای رسیدگی به شکایت‌های احتمالی آتی باشد و بیشتر کارشناسان می‌گویند بعید است در صورت شکایت، دادگاه تغییری در نتیجه بدهد.

روز دوشنبه هم کارزار آقای ترامپ خواستار صدور دستور اضطراری برای جلوگیری از صدور گواهی پیروزی آقای بایدن در این ایالت شد. جوش شاپیرو ، دادستان کل این ایالت اما دادخواست آقای ترامپ را “بی اساس” توصف کرد.

آقای ترامپ همچنین نوشت در شهرهایی مثل دیترویت و فیلادلفیا مشکلاتی در انتخابات وجود داشته و “اشکال سیستماتیک” در معتبر شناختن رای‌ها بر “کل نتیجه انتخابات” اثر گذاشته است.

این در حالی است که ناظران بین‌المللی و همچنین بازرسان سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی می‌گویند دلیلی برای تخلف سیستماتیک در رای‌گیری و رای‌شماری در انتخابات آمریکا نیافته‌اند.