علی شمخانی: دستگاه‌های اطلاعاتی ما از محل عملیات کشتن فخری‌زاده اطلاع داشتند

علی شمخانی،‌ دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران،‌ می‌گوید دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی از احتمال وقوع حادثه و محل انجام عمیات علیه محسن فخری‌زاده اطلاع داشتند.

شمخانی روز دوشنبه ۱۰ آذرماه در مراسم تدفین فخری‌زاده به صداوسیمای جمهوری اسلامی گفت: «دشمن ۲۰ سال است که به دنبال به شهادت رساندن ایشان بود،‌ اما تا به حال ناکام بود.»

او افزود: «این بار هم سیستم‌های اطلاعاتی کشور با دقت احتمال وقوع حادثه علیه ایشان و محل بروز احتمالی حادثه را پیش‌بینی کرده بودند. به دلیل تواتر اخبار در این ۲۰ سال متاسفانه جدیت مورد نیاز اعمال نشد و این بار آن‌ها موفق شدند.»

شمخانی همچنین اشاره کرد که دستگاه‌‌های اطلاعاتی به اطلاعات درباره هدف بودن فخری‌زاده و محل آن در همان‌جایی که او کشته شد،‌ رسیده بودند.

این مقام دولت اضافه کرد: «تقویت لازم هم در ارتباط با حفاظت ایشان صورت گرفت،‌ اما این بار دشمن از سبک و شیوه کاملا جدید و تخصصی استفاده کرد و متاسفانه موفق شد.»

محسن فخری‌زاده از مقام‌های ارشد سپاه پاسداران بود که ریاست سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را بر عهده داشت و روز جمعه در آبسرد دماوند کشته شد. از او به عنوان یکی از برجسته و پرنفوذترین چهره‌های برنامه هسته‌ای ایران نام برده می‌شد که نامش در فهرست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته بود.

انتشار روایت‌های متفاوت و متناقض از شیوه کشته شدن فخری‌زاده در حالی است که شماری از مقام‌های ارشد نظامی کشور،‌ از جمله مشاور نظامی رهبر جمهوری اسلامی، نیز «رخنه و نفوذ» در ساختار امنیتی کشور را در همین ارتباط مورد تایید و انتقاد قرار داده‌اند.