سپاه قدس از حزب‌الله خواست که اسرائیل را تحریک نکند

روزنامۀ فرانسوی زبان “لوریان دو ژور” چاپ بیروت با انتشار مطلبی در شمارۀ امروز خود مدعی شد که اسماعیل قاآنی، فرماندۀ سپاه قدس، اخیراً در سفر مخفیانه‌ای به لبنان و در ملاقات با حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، از او خواسته است که اکیداً از تحریک اسرائیل پرهیز کند.

در ملاقات با قاآنی، علاوه بر حسن نصرالله، دیگر مسئولان سیاسی و نظامی حزب‌الله نیز حضور داشته‌اند و در حضور آنان فرماندۀ سپاه قدس بر ضرورت آماده باش در مقابل هر احتمالی و نیز خودداری از انجام هر اقدامی تأکید نموده که بتواند به گفتۀ او به افزایش تنش یا بهره‌برداری اسرائیل از آن برای آغاز عملیات گستردۀنظامی منجر شود.

به نوشتۀ “لوریان دو ژور” اسماعیل قاآنی برای رساندن همین پیام به نیروهای متحد تهران عازم سوریه و عراق شده و با نخست وزیر بغداد، مصطفی کاظمی، و همچنین مقتدا صدر، رهبران حشدالشعبی و رهبر شبه نظامیان سپاه بدر، هادی العامری، ملاقات نموده است. در بغداد، فرماندۀ سپاه قدس از شبه نظامیان طرفدار ایران خواسته است که در حال حاضر از حمله به نیروهای آمریکایی خودداری کنند.

روزنامۀ فرانسوی‌زبان بیروت افزوده است که ترور محسن فخری‌زاده که ایران صریحاً به اسرائیل نسبت می‌دهد نگرانی از اقدام تلافی‌جویانۀ ایران را افزایش داده است. به گفتۀ برخی منابع، اگر تهران در نظر دارد که مذاکره با رئیس جمهوری منتخب آمریکا، جو بایدن، را از سر بگیرد، بعید نیست که اقدام تلافی‌جویانۀ خود را پیش از پایان دورۀ ریاست جمهوری دونالد ترامپ، یعنی بیستم ژانویه آینده، انجام بدهد.

“لوریان دو ژور” با اشاره به دو حملۀ اخیر جنگنده های اسرائیلی به مواضع ایران و حزب الله در سوریه و همچنین ترور محسن فخری زاده در اطراف تهران افزوده است که حزب الله مصمم است که از هر گونه رویارویی مستقیم با اسرائیل خودداری ورزد.

یکی از رهبران حزب الله به “لوریان دو ژور” گفته است که پاسخ جمهوری اسلامی ایران به ترور فخری‌زاده “متعادل” خواهد بود و تهران قصد ندارد از طریق لبنان یا سوریه به اقدام نظامی علیه اسرائیل مبادرت ورزد. همین منبع بعید ندانسته که تهران یک مقام اسرائیل یا یک موضع مهم این کشور را هدف قرار بدهد، هر چند به گفتۀ منابع دیگر ممکن است اقدام تهران شامل متحدان اسرائیل در خلیج فارس نیز بشود، چنانکه در سپتامبر ٢٠١٩ حکومت ایران تأسیسات نفتی عربستان را هدف حمله قرار داد.

با این حال، روزنامۀ لبنانی بعید دانسته که در صورت حملۀ اسرائیل یا آمریکا به ایران لبنان از پی آمدهای آن در امان بماند، زیرا، حزب الله، چنانکه رهبر آن حسن نصرالله به تازگی گفت، ناگزیر است در کنار سوریه و عراق به یکی از جبهه های نبرد تهران علیه اسرائیل بدل شود و در چنین صورتی، اسرائیل با بهره گیری از اقدام های نظامی حزب الله حملات گسترده ای را به مواضع این گروه در لبنان و سوریه، به ویژه به موشک‌های نقطه زن آن انجام خواهد داد. به همین خاطر، طی هفته های اخیر، حزب الله به جابجایی گستردۀ نیروهای خود در جنوب لبنان مبادرت کرده است.